نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

محمد حسین علیرمضانی

maryam rad:

#نقد_شعر_سپید 

عابران ڪوچه گرد ،

از ورای 

فرسنگ ها فاصله،

ستاره چین غریبانه ی 

شب میشوند..

و 

خمیازه های زمان ،

"لای" بی تفاوتی لحظه ها 

را

به موسیقی دلنوازی 

کوک نمیزنند..

کسی چه میداند

شاید دست نوازشی 

بر تن آجری کوچه 

کشیده نمیشد..

#مهدی_فولادوند

maryam rad:

✍#نقد_شعر_سپید 

☀️بنام خداوند مهر و مهربانی

از آنجایی که. معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  

💢قبل از،اینکه به بررسی اثر بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.  

اولاً : یک شعر باید تعاریف موجود را در خود به اثبات برساند. یک تعریف ساده از،شعر. آمیختگی احساس و اندیشه در جوار کلمات در گذر ثانیه ای از،زمان است که بتواند صورت یا فرمی مشخص و معین را باعث در نظر گرفتن معنا و محتوا در خود جای دهد.  یعنی یک شعر حاصل احساس و اندیشه، فرم یا ساختار، زیبایی به لحاظ زیبایی شناسی، معنا و محتوا خواهد بود.  دوماً : چون شعر،بخشی از،هنر است پس تعاریف زیبایی شناسی و هنری،در ثروت نقشی تعیین کننده خواهد داشت.سوماً : انسجام و یکپارچگی لازمه یک اثر خوب است زیرا پراکندگی در بیان اهداف و ساختار سبب پراکندگی محتوایی نیز خواهد بود.  زیرا فرم و محتوا دو مقوله مرتبط هستند و با یکدیگر تعریف می شود اگر چه بدون یکدیگر هم قابل توضیح هستند.  بنابراین یک اثر خوب اثری ست که به لحاظ درک روایی دارای یکپارچگی باشد.  

🔸اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی، انتخاب کلمات چیدمان آنها، جایگزینی. استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی، همچنین بکارگیری زبان تقریباً موفق عمل کرده است.  

🔻ترکیب سازی های مثل( ستاره چین غریبانه،  خمیازه های زمان،  موسیقی دلنواز،  دست نوازشی و...)  علاوه بر زیبایی شناسی به محتوای اثر نیز،کمک کرده است.  

🔻استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان نیز،به خوبی اتفاق افتاده است.  

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده با برطرف کردن یک نکته به ساختار شعر سپید می رسد.  اما قبل از آن لازم می دانم توضیحاتی را عرض کنم.  

به سبب وجه شباهت که بین شعر سپید و نثر وجود دارد از،شعر سپید انتظار داریم که در حلقه های زنجیره ی روایی خود فاصله داشته باشد. زیرا استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان مطابق با زبان هنجار ساختار یک اثر را به سمت نثر هدایت می کند و در این صورت تقطیع یا segmentation  هم قادر نیست ساختار اثر را تغییر دهد.  این فاصله می تواند به وسیله کم کردن از،اینکه حلقه ها شامل حروف عطف، حروف اضافه، و.....  در برخی موارد افعال باشد.  

در این اثر با حذف حرف عطف (واو)  ساختار،شعر سپید به صورت بهتری شکل می گیرد.  

( عابران کوچه گرد 

از ورای 

فرسنگ ها فاصله 

ستاره چین غریبانه ی 

شب می شوند 

و 

خمیازه های زمان 

لای بی،تفاوتی لحظ ها 

را 

به موسیقی دلنوازی 

کوک نمی زند. )  

حذف حرف عطف سبب جدایی دو جمله خواهد بود وسبب ایجاد فاصله در حلقه های زنجیره ی روایی خواهد کرد.  

🔻بدون ایجاد فاصله در این حلقه ها، segmentation یا تقطیع هم نمی تواند کمکی کند زیرا این اثر،بر پایه توصیف با استفاده از زبان هنجار اتفاق افتاده درواقع اثر یک جمله بلند وصفی با زبان عاطفی ست و خاصیت جمله آن است که عناصر آن به دنبال هم و بدون هیچ فاصله ای،بیایند و معنای را به تکامل برسانند.  ( پس حذف این حلقه های زنجیره ی روایی نباید خللی در درک معنایی اثر ایجاد نماید)  تنها وجه تمایز شعر سپید و نثر،در،این نکته اتفاق می افتد. 

🔸 به لحاظ زیبایی شناسی با توجه به اینکه اثر ارائه شده زبان عاطفی خوبی را در خود جای داده، استفاده از تشبیهات در اثر ارائه شده علاوه بر زیبایی عامل تصاویر انتزاعی در اثر شده است.  ( خمیازه های زمان

 لای بی تفاوتی لحظه ها 

را به موسیقی دلنوازی 

کوک نمی زنند. )  

🔻لازم به ذکر است که صرفا استفاده از تصاویر انتزاعی سبب گنگ بودن اثر خواهد بود.  

🔻اثر ارائه شده از چند اپیزود تشکیل شده که یکدیگر را حمایت نمی کنند. اما در خدمت درک روایی اثر هستند. بنابراین اثر به لحاظ درک روایی یکپارچگی لازمه را در خود دارد.

🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده شروع بسیار خوبی دارد و می تواند ذهن مخاطب را برای،ادامه اثر آماده کند.  ( عابران کوچه گرد 

از ورای 

فرسنگ ها فاصله 

و......)  

اما پایان بندی اثر مانند شروع آن نیست.  قدری ذهن مخاطب را به بی راهه هدایت می کند و سبب پراکندگی ذهن مخاطب می شود.  ?🔸موسیقی این اثر،یک موسیقی درونی ست و در گرو زنجیره ی گفتار، و انتظاری که از،شعر سپید داریم برآورده می کند.  

🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده در بیان اهداف خود موفق بوده یعنی انتزاعی بودن تصاویر مخاطب را به سمت یک سوال بی پاسخ هدایت می کند، این که از این اثر،قرار،است چه چیزی یاد چه هدفی را دریافت کند. 

P1ادامه دارد 👇👇


خود را در این اثر به جا نیاورده.  بنابراین می توان معتقد بود که ساخت مضمون و محتوا آنطور که باید اتفاق نیوفتاده.  

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد "واژه " 

#نقد_شعر_سپید 

@ashensyeeshgh

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی