نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

آتشکده 4

#نقد_شعر_کلاسیک 

*آتشـــــکده* یاسمن بخشی:

نقد شماره ۱۷ 



دل بیچاره ی من باز چرا لرزان است 

اشک جاری شده و باز چرا باران است


ناله ها سر دهد از غصه ، مرا شادی نیست

رعد غرید که بی تو دل من ویران است


غم‌شبیخون زده بر جان و دلم می میرم 

بی تو تنها شده ام عشق چرا پنهان است


رنگ زردی زده دوری به رخم واویلا 

آب در کوزه و دل  آه چرا عطشان است


در سویدای وجودم  به جز این شعر نبود

أنت محفوظ جفونی ز جهان کتمان است


تو به صد راه مرا برده ولی باز نگو 

که دلت راه نیاید به خدا کفران است


#آتشکده

maryam rad:

✍نقد_شعر_کلاسیک

🔺بنام خداوند مهر 


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات،  جایگزینی آنها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان،  ترکیب سازی می توانست موفق تر عمل کند.  این مسئله ناشی از دایره لغات شاعر و بیان او خواهد بود.  

🔻استفاده از،کلمه " عطشان " در مصرع ( آب در کوزه و دل آه چرا عطشان است)  مناسب نیست.  علاوه بر،اینکه تداعی معنا درست اتفاق نیوفتاده با توجه به معنای کلمه عطشان به که معنی تشنه است. 

می،توانست کارکرد بهتری از کلمات گرفته شود. 


🔻ترکیب سازی ها ( دل بیچاره،  اشک جاری،  رنگ زردی،  سودای وجودم و...)  چیزی،به زیبایی و معنای اثر اضافه نمی کنند.  


🔻کاربرد زبان در این اثر به لحاظ لغات دچار دوگانگی ست، این دوگانگی ناشی عدم وسعت  از دایره لغات شاعر است مثل استفاده از کلمه انت در یک اثر،به زبان فارسی،  و...... 


🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل،سنتی یا عام  است که بر وزن فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن بحر رمل مثمن مخبون محذوف سروده شده 

قوافی خوب اتفاق افتاده.  از ردیف فعلی استفاده شده و structure اثر به تکامل رسیده.  

🔻به لحاظ بررسی روایت اگر چه سه خصیصه مهم روایت را در خود دارا می،باشد اما نتوانسته به خوبی ساخته و پرداخته شود.  


🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده با توجه به اینکه قدری قافیه محور است، اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات تقریبا موفق عمل کرده.  

( غم شبیخون زده بر جان و دلم می میرد 

بی تو تنها شده ام عشق چرا پنهان است)  

🔻تصاویر ارائه شده در اثر عینی و انتزاعی هستند و به زیبایی اثر کمک کرده اند.  

( رنگ زردی زده دوری،به رخم واویلا 

آب در کوزه و دل آه چرا عطشان است)  

( ناله سر دهد از،غصه مرا شادی نیست 

رعد غرید که بی تو دل من ویران است)  

🔻ارتباط عمودی موجود در ابیات روی محور جانشینی قدری،ضعیف است از جهت ابیات در این اثر قدری مستقل عمل می کنند.  این استقلال ابیات به زیبایی اثر آسیب می رساند.  

🔸به لحاظ composition اثر ارائه شده شروع خوبی دارد ( دل بیچاره من باز چرا لرزان است 

اشک جاری شد و باز چرا باران است)  

با توجه به اینکه این بیت در مقدمه روایت قرار دارد و مقدمه یک روایت وظیفه آمادگی ذهنی مخاطب را برای یک اثر،به عهده دارد.  


اما پایان بندی،اثر به اندازه شروع آن موفق نبوده.  

می،توانست پایان بندی بهتری داشته باشد.  


🔸به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده هم از،موسیقی بیرونی و هم از موسیقی کناری،بهره گرفته و به زیبایی اثر کمک کرده است.  


🔻اثر ارائه شده زبان عاطفی نسبتا خوبی را در خود جای داده( غم شبیخون زده بر جان و دلم می میرد

بی تو تنها شده ام عشق چرا پنهان است)  

( توبه صد راه مرا برده ولی،باز نگو 

که دلت راه نیاید به خدا کفران است)  


🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده آنطور که باید ساخته و پرداخته نشده، مضمون سازی خوب،اتفاق نیوفتاده.  درواقع قافیه محور بودن اثر از مضمون سازی آن کم کرده است.  از طرف دیگر عدم ارتباط عمودی و استقلال ابیات سبب می شود که از انسجام اثر به لحاظ درک روایی کاسته شود. 

 

در،پایان برای شاعر محترم آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashensyeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی