نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

م _ت 4

#نقد_شعر_سپید 


هرسپیده دم

خودم را بارها دار میزنم

در میدان ها

وتنم را 

پایین میکشم 

برای غسل تعمید

هر عصر خودم را سنگ سار میکنم 

در کفنی که از آن من نیست

به که پناه ببرم 

وقتی دارا و سارا 

نه سهم پدر هستند 

ونه مادر 

از گلوی هردو پروانه های سرخ 

پرمیکشند

پر

حالا نام تمام پسرهارا دارا بخوانید 

ودختران را سارا 

دفترهای مشقشان را 

به دیوار بکوبید 

وهر روز مش های خط خورده را 

مروری دوباره 

در سرزمینی 

که نان بوی خون میدهد 

ومعلم نمی داند 

کدام درخت 

کدام گودال 

کدام میدان و 

درکدام شهر 

رخت عزا خواهد پوشید 

برای دست های کوچک 

و مشق های ناتمام 

کاش مشقی خط نمیخورد 

دارا وسارا 

افسانه میشدند

#م-ت 

maryam rad:

✍#نقد_شعر_سپید

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد. 

 💢قبل از نقد لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.  

اولاً : شعر آمیختگی احساس و اندیشه در جوار کلمات در یک لحظه از زمان گذرا است که باید با حفظ معنا و زیبایی،  انسجام لازم را در خود داشته باشد. 

دوماً : از آنجایی که شعر شاخه ای از هنر است پس،زیبایی عامل مهم در آن محسوب میشود اما این زیبایی نباید انسجام معنایی را به مخاطره بیاندازید.  و نکته آخر اینکه تصاویر در یک اثر خصوصاً در شعر سپید باید با استفاده از،عناصر روایت و با توجه به موضوع و هدف روایت در جهت رمز گشایی و ایجاد زیبایی در اثر اتفاق بیوفتد. یعنی یک شعر باید ویژگی های شعری را در خود حفظ کند.  

🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده درانتخاب و چیدمان کلمات، جایگزینی آنها و همچنین استفاده از،قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی، بکار گرفتن زبان می توانست موفق تر عمل کند.  

🔻زبان این اثر دچار دوگانگی ست. یعنی زبان یکدسته لازم را در خود ندارد.  

🔻صاحب اثر در استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان دقت لازم را بکار نگرفته 

( در میدان ها 

و تنم را 

پایین می کشم)  

عدم هماهنگی فعل و عناصر جمله، استفاده از" ها" ی جمع و فعل مفرد.  که عامل آسبب به معنای واقعی زیبایی در این اثر،شده است اصطلاحاً به آن ضعف تالیف می گویند. 

 🔻ترکیب سازی ها نیز می توانست بهتر اتفاق بیوفتد ( دست های کوچک،مشق های ناتمام، عسل تعمید و... )  

🔸به لحاظ فنی اثر ارائه شده اگر،چه سعی دارد به یک شعر تبدیل شود اما قابلیت های لازم را ندارد، این اثر از5 اپیزود تشکیل شده که یکدیگر،را کامل نمی کنند و در خود به لحاظ بررسی روایی و منطق ارائه شده در آن دچار،تزلزل هستند.  این تزلزل ها انسجام معنایی را به مخاطره انداخته 

( هر عصری خودم را سنگسار می کنم 

در کفنی که از آن من نیست)  همانطور که مشخص است به لحاظ بررسی روایی دچار ضعف است و از طرف دیگر دچار ضعف تالیف نیز شده.  [ استفاده از،حرف اضافه در. سبب ربط دادن دولت جمله به هم شده است و همچنین " ی " نسبتی که در کفن استفاده شده معنای جمله را تغییر داده است و با استفاده از،جابجایی دو جمله معمای حقیقی ظاهر می شود.  در ایجا منطق روایی دچار تزلزل است، چون هیچ موجودی در کفن سنگسار نمی شود.یا وجود دارا و سارا بدون مقدمه به عنوان عناصر این روایت قرار گرفته اند و یک بخش از،این اپیزود ها هستند.  متاسفانه این اثر پر،از،پراکندگی معنایی ست. پراکندگی در ساختار روایی، در ایجاد معنا، زیبایی شناسی ست.  بنابراین کاربرد لغات در این اثر به درستی اتفاق نیوفتاده و شعری در این اثر دچار تزلزل است.  

یک شعر،خوب شعری است که انسجام لازم به لحاظ درک روایی و زیبایی شناسی رسیده باشد. علاوه بر اینکه شعری را در خود اثبات می کند.  


با تشکر 

مریم راد "واژه " 

#نقد_شعر_سپید 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی