نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

رجبعلی کاووسی 1

#نقد_شعر_کلاسیک 

عاشقی شد کارِ ما و  یار  یارِ دیگری است

در حقیقت یارِ مارا کار و بارِ دیگری  است


گرچه میگوید که نامم باهزاران آب وتاب

حک شده برقلبش امّایادگار دیگری است


با زبان گوید که من جانم به قربانت کنم

دل گواهی میدهداوجان نثارِدیگری است


می فشاند اشکِ  تمساحش مداوم درکنار

دیده ی ظاهرفریبش اشکبار دیگری است


می کند هر روز روی خود  شبیه ماهِ شب

 ماهتابِ روزِمن شب در کنار دیگری است


ظاهرن گویدکه بامن هست هم قوم وتبار

وصله ی ناجورِ  ما و  همتبار دیگری است


دلخوش از آن بوده ام دارم یکی زیبانگار

تازه فهمیدم که زیبایم نگارِ  دیگری است


می دهد هر دَم مرا  وعده  که آید برقرار

بر قرارش  آید اما   بر  قرارِ دیگری است


رهرو راهش شدم گفتم که همراهم شود

پابه پایش میروم اورهسپار دیگری است


میکشدباحلقه ی عشقش مراگردن به دار

چون بَـرَد بالای دارم سربدارِ دیگری است


نیست برلوحِ دلش تصویری ازمن درخیال

چون غبارآلوده دل آینه  دارِ دیگری است


سرخی از لعل لبش گل می کند برگونه ام

در گلستان خیالش  گلعذار  دیگری  است


گفت«قافی» روزوشب نالم زِدردعاشقی

روزگارِ عاشقی خود روزگارِدیگری است


#رجبعلی_ کاووسی

✍#نقد_شعر_کلاسیک 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود. بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  

🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در استفاده از کلمات، چیدمان آنها و جایگزینی. همچنین ترکیب سازی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان می توانست بهتر از،این عمل کند.  

🔻ترکیب سازی ها ( نثار دیگری،  در کنار دیگری،  همتبار دیگری و...  می توانست بهتر. از این باشد.  چیزی به زیبایی اثر بیفزاید.  بنابراین ترکیب سازی آنطور که باید اتفاق نیوفتاده.  

🔻همچنین در استفاده از،قواعد و قوانین دستور زبان صورت صرفی و نوشتاری کلمه ( ظاهراً)  به صورت ( ظاهرن)  نوشته شده که نشان دهنده عدم رعایت قواعد و قوانین دستور زبان می باشد.  این کلمه یک کلمه عربی ست و قواعد واژه سازی عربی را به خود گرفته و به همین صورت چند قرن در زبان فارسی زندگی کرده است بنابراین این کلمه بخشی از ظرفیت زبان محسوب می شود و نمی توان صورت نوشتاری آن را تغییر داد. 

🔻زبان در این اثر کاملا یکدست است.  البته چند نکته کوچک هم وجود دارد حرف اضافه " از" که مخفف شده اما به جهت ضرورت وزن قابل چشم پوشی ست.  

🔸به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام  است که بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن بحر رمل مثمن محذوف سروده شده.  

استفاده از ردیف و قافیه جنبه موسیقایی آن را کامل می کند و به زیبایی آن افزوده است.  

🔸به لحاظ بررسی روایی اثر ارائه شده یک غزل بلند روایی است که در آن ویژگی های روایی کاملاً رعایت شده و به خوبی مقدمه چینی شده و تنها و نتیجه گیری آن متناسب با مضمون ارائه شده می،باشد.  

در ضمن شاعر در،بیت آخر از تخلص خود استفاده کرده که سبب می شود مخاطب درک روایی بهتری داشته باشد. و اثر ارائه شده انسجام لازم را در خود به لحاظ روایی دارد.  

🔸به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات،  کنایه،  خوب عمل کرده.  

نانا گفته نماند که اساس این روایت بر مبنای توصیف بنا شده.  اما در توصیفات خلاقیتی دیده نمی شود.  

( دلخوش از آن بوده ام دارم یکی زیبا نگار 

تازه فهمیدم که زیبایم نگار دیگری ست. )  یا ( رهرو راهش شدم گفتم که همراهم شود 

پابه پایش می روم او رهسپار دیگری است)  یا ( سرخی از لعل لبش گل می کند برای گونه ام 

از گلستان خیالش گلعذاری دیگر است)  

🔻تصاویر ارائه شده در این اثر عینی و انتزاعی هستند و به زیبایی اثر کمک کرده اند.  

( می کند هر روز روی خود را شبه ماه شب 

ماهتاب روز من شب در کنار دیگری ست)  


🔻به لحاظ composition اثر ارائه شده 

( عاشقی شد کار ما و بار بار دیگری ست 

در حقیقت یار ما را کار و بار دیگری ست)  

از آنجایی که مقدمه یک اثر روایی باید به خوبی اتفاق بیوفتد تا ذهنها مخاطب را برای ادامه آن آماده کند. این اثر در ابتدا مخاطب را متوجه کل مضمون اثر خواهد کرد.  

بنابراین معتقدم شاعر باید در شروع اثر بیشتر دقت می کرد 

در پایان بندی ( گفت قافی روز و شب نالم ز درد عشق 

روزگار عاشقی خود روزگار دیگری ست)  

با توجه به اینکه شاعر از تخلص استفاده کرده و نهایتاً شاعر پایان روایت را مشخص کرده می توان گفت که اثر پایان بندی خوبی را داشته است.  

🔻به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه از،بحرین رمل استفاده کرده بسیار خوش آهنگ است از موسیقی بیرونی به سبب وزن و از موسیقی کناری،به سبب قافیه و ردیف استفاده کرده. ولی از موسیقی معنوی نیز بی،بهره نیست.  این مسئله به زیبایی اثر افزوده است.  

@ashenayeeshgh 

P:1

ادامه دارد 👇👇


P:2

ادامه نقد👆👆👆


🔸به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده با توجه به مضمون ارائه شده در اثر موفق عمل کرده و شاعر توانسته اهداف خود را به مخاطب منتقل کند.  


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و.موفقیت دارم.

با تشکر 

مریم راد"واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی