نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مهدی فولادوند

#نقد maryam rad:

نقد شماره ۱۵



دست هایی

از جنس سڪوت

تیغ می زنند

رگ خواب خاموش 

اتاقم را.

و 

حجم نبودنت 

تازیانه ای میشود

بر پیڪر

پوچ دقایقی 

ڪه 

بودنم را به رخ 

میڪشند...

◽️◽️

ـــ آویزان بر شاخه های سست.

دستِ درد 

میفشارد دست دوستی ام را.


/آه ... از خاطراتی ڪه 

ثبت میشوند

بر ڪاغذهای سفید /


— جای خالی قاب عڪس بر تن دیوار.....؟


—  هزار واژه ی خیس 

میڪوبم تا 

در قتل عام روزها 

شاهد 

اعدام نور 

و 

پژمرده شدن  شقایق باشند...

◽️◽️

ـــ گوش هایم  درد 

میڪنند..

از پچ پچ 

پنجره ها...

آرام

آرام

پرده میڪشم 

رد نگاهشان را....


ــ با سڪوت خاڪستری سیگار های

روی میز چه میڪنی؟؟


ـــ دست در دست حلقه های 

دود ..

مست از شوڪرانی 

ڪه هستی ام را

بوسه میزند


/والس میرقصم/


تا در سڪانس آخر

مرگ 

سهم فانوس ها 

باشد...

#مهدی_فولادوند

maryam rad:

بنام خداوند مهر 

#نقد_شعر_سپید 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


قبل از اینکه بخواهم به نقد بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم. اولاً در مقایسه با شعر،سپید و دیگر قوالب، در ابتدا. اثر باید شعریت را در خود به اثبات برساند. چرا چون به سبب نزدیکی به ساختار نثر، ممکن از،به لحاظ فنی دچار ضعف باشد.  به هر حال بخشی از،ارزش و اعتبار اثر را قالب یا ساختار آن تعیین می کند.   دوماً چیزی که در این اثر،بیش از،هر مطلب دیگری به چشم می خورد استفاده از و  کاربرد زبان است.  در،این اثر،کلمات در جایگاه و نقش دستوری خود قرار دارند، یعنی اثر ارائه شده مطابق با زبان هنجار اتفاق افتاده.از،طرف دیگر زبان در این اثر به دستگاهی از نشانه تبدیل شده و با استفاده از،این نشانه ها به دلالت معنایی پرداخته اما این دلالت معنایی آنطور که باید اتفاق نیوفتاده.  


🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب لغات و جایگزینی آنها، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان، ترکیب سازی می توانست موفق تر عمل کند.  ترکیب سازی هایی مثل ( پیکر پوچ دقایق و....)  

🔻استفاده از،قواعد و قوانین زبان از،آنجایی کاملا مطابق با دستور زبان یا همان زبان هنجار،استفاده و همه چیز،در این اثر در سطح اتفاق افتاده 

رفتار زبان را به جهتی هدایتمان کند که اصطلاحاً به آن رفتار گریز از مرکز می گویند و.مربوط می شود به قشر خارجی زبان و.هیچ وظیفه ای به غیر از انتقال معنا ندارد.  

🔸به لحاظ نقد فنی، با توجه به عرایضم در بالا باید بگویم که از آنجایی که شکل از محتوا جدا نیست، می توان معتقد بود که اثر ارائه شده شعریت را در خود به اثبات نمی رساند.  

از طرف دیگر از آنجایی که اثر ارائه شده به چند اپیزود تبدیل شده و یا به لحاظ ساختاری از چند جمله تشکیل شده که هر کدام به موضوعی می  پردازد.  

همچنین اگر از این اثر segmentation یا تقطیع را بگیریم جز چند جمله بهم پیوسته به لحاظ حلقه های زنجیره روایی، که بسیار محکم هستند،  به چیزی نمی رسیم.  یعنی. اگر،از اثر ارائه شده تقطیع یا پلکانی شدن را بگیریم. به صورت زیر خواهد بود. 

( دست هایی از جنس سکوت، تیغ می زنند رگ خواب خاموش اتاقم را و.حجم نبودنت تازیانه ای می شود بر پیکر پوچ دقایق که بودنم را به رخ می کشند. 

 

آویزان به شاخه های سست، دست درد می فشارد دست دوستی ام را.  آه، از خاطراتی که ثبت می شوند به کاغذ سفید.  

جای خالی قاب عکس بر تن دیوار....؟  

هزار واژه خیس می کوبم تا در قتل عام روزها شاهد اعدام نور و پژمردن شقایق باشند.  


گوش های درد می کنند از پچ پچ پنجره ها. آرام آرام پرده می کشم رد نگاهشان را.  

با سکوت خاکستری سیگار های روی میز چه می کنی؟  


دست در دست حلقه های دود، مست از شوکرانی که هستی ام را بوسه می زند.  والس می رقصم تا در،سکانس آخر، مرگ، سهم فانوس ها باشد. )  


همانطور که کاملاً مشخص است اثر ارائه شده با توجه به ترتیب عناصری که در خود جای داده و همچنین  حلقه های زنجیره ی روایی که در این اثر کاملاً محکم و بدون هیچ فاصله ای،در این حلقه ها در کنار یکدیگر چیده شده اند، اثر ارائه شده را به نثری شاعرانه تبدیل کرده اند. که به اشتباه دچار segmentation شده.  


🔻در شعر،سپید segmentation یکی،از وجوه ساختاری آن است، چرا که با وجود ظرفیت های آوایی و موسیقی درونی که از،شعر سپید انتظار داریم، این تقطیع یا segmentation باید بر اساس. ظرفیت های آوایی یعنی میزان حجم هوا نسبت به خروج کلمات و جنبه  موسیقایی اثر چیده شود.  یعنی تقطیع و پلکانی کردن شعر،سپید بی حساب نیست. 

 

🔻اثر ارائه شده در چند پاراگراف به صورت کاملا منسجم و محکم در قالب یک مونولوگ monolog که یکی،دیگری از ویژگی های گفتاری نثر،است، چیده شده، که دلیل دیگری بر اثبات نثر بودن اثر،است.  

ادامه نقد 👇👇👇

@ashenayeeshgh

ادامه نقد👆👆👆


🔻تصاویر در،این اثر در،قالب چهارچوب زبانی خاص اتفاق نیوفتاده و کاملا ساده

 است که خود دلیل دیگری بر عدم اثبات شعر سپید است.  

🔻دلالت معنایی دراین اثر بدون ایجاد لایه های زیرین یا پنهان در اثر اتفاق افتاده که خود دلیل دیگری بر نثر بودن اثر است. 


در پایان برای صاحب اثر آرزوی سلامتی و موفقیت دارم 

با تشکر 

مریم راد " واژه 

#نقد

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی