نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

رضا روستا

#نقد_نثر_شاعرانه 

نوشته های من ، اگر این همه قیل و قال می کند تنها می خواهد  احساس را تاره‌ بیان کند . چیزی  مثل سلسله ی چشم های تو.


دست های من به خوبی الفبای چشم های تو را فهمیده که می تواند رویاها را روی بوم خیال به زیبایی نقاشی کند.


به من بگو! کدام دل می تواند پیش لب های شرجی و حس زنانه ات آرام بگیرد؟!


به من بگو! چه رازی بین‌ انگشت های همیشه تشنه ی من با لمس مخمل تن توست؟!


کاش! امشب زودتر بخوابم و یواشکی خواب تو را ببینم!


#رضا_روستا_نثر_واژه_های_احساس

#نقد_نثر_شاعرانه 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


آنچه که از،نثر انتظار داریم متفاوت از قوالب دیگر است، انتخاب و جایگزینی کلمات، استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان بخشی از ساختار و یا structure یک نثر می باشد.   ناگفته نماند که مایه شعر و نثر مشترک است اما پرداختن به آن کاملاً متفاوت است.  

🔸به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات، جایگزینی آنها کاملا متناسب با سوژه مورد نظر،اتفاق افتاده و.از آنجایی که هدف نثر انتقال معناست و این ویژگی یکی از ویژگی های مهم نثر است پس باید انسجام معنایی هم در آن رعایت شود.  

نویسنده دراین  اثر از قال و قیل نوشته های خود آغاز کرده و.به آرزوی یک خواب یواشکی رسیده.  یعنی آن خط سیر ثابت نثر در این اثر قدری دچار گستردگی شده یا بهتر عرض کنم به چند موضوع پرداخته،اما از،آنجایی که نویسنده با چند تشبیه تمام موضوعات را به هم پیوند داده می توان معتقد بود که نویسنده تا حدودی در انتخاب و.جایگزینی کلمات موفق بوده.  

🔸به لحاظ نقد فنی و ریخت شناسی نثر،  در اثر ارائه شده به ویژگی می رسیم که خاصه نثر هایی ست که تمایل دارند مانند شعر عمل کنند که اصطلاحا به این قبیل نثر ها،  نثر های،شاعرانه گفته می شود،. وجود جملاتی مثل( چیزی مثل سلسله چشم های تو، ..... لمس مخمل تن تو....  و...)  یعنی،نویسنده در این اثر علاوه بر بکارگیری زبان هنجار و استفاده به موقع از،عناصر جمله در جای،دستوری و نحوی خود، به یک توصیف شاعرانه و لطیف با استفاده از،زبان عاطفی نیز،رسیده است.  

یعنی می توان معتقد بود که رفتار،زبان در نثر مطابق با معیارهای، رفتار گریز از مرکز است و.مربوط می شود به قشر خارجی زبان که وظیفه انتقال معنا را به عهده دارد.اما با یک دیدگاه و یا بیان عاطفی.  

در نثر نویسنده عمدتا به صورت monolog یا گفتگوی تک نفره به بیان اهداف خود می پردازد و.این مسئله کاملاً در این اثر مشهود است.  

نویسنده از قیل و قال نوشته های خود آغاز کرده به لمس تن معشوق رسیده و آرزوی خواب های یواشکی را دارد.  


🔸ترکیب سازی در این اثر در جهت ایجاد زیبایی و همچنین فضا سازی لازم در نثر اتفاق افتاده است 

مثل ( بوم خیال،  لب های شرجی،  انگشت های همیشه تشنه، لمس مخمل تن تو،  سلسله چشم های تو و...)  

استفاده از دال و مدلول هایی که گویای زیبایی و.حفظ معنا خواهد بود در ساخت این قبیل نثر ها موثر است.  


در پایان برای نویسنده محترم آرزوی سلامتی و.موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_نثر_شاعرانه 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی