نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

نرگس حمزه

#نقد_شعر_کلاسیک


کاش بغضِ ربّنا با ذکر یاهو  بشکند

تا قلوب عاشقان در این هیاهو بشکند


با مناجات غزل ، دل غرق دریا میشود

راه برگشتی نخواهم .کاش پارو بشکند


عشق می آمد سبک سنگین کند اعمال را

آرزو کردم  خداوندا  ترازو  بشکند


روسیاهی می دهد برقلبها ' طعم گناه

کاش پای غفلت از حد تکاپو  بشکند


نسخه می پیچند جز"یادت"به درمان و دوا

ای خدا کاری بکن بازار دارو بشکند

#نرگس_حمزه 

#انجمن_ادبی_شعر_باران

maryam rad:

از آنجایی که اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  

به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات. جایگزینی آنها، در ترکیب سازی و استفاده از قواعد و قوانین صرف و نحو تا حدودی موفق عمل کرده. کلمات در این اثر برای حسب محتوا و مضمون انتخاب شده است و گویای اهداف شاعر است.  اما ضعف های نیز دارد.  مثلا در مصرع دوم بیت اول ( کاش بغض ربنا با ذکر یاهو بشکند / تا قلوب عاشقان در این هیاهو بشکند)  

استفاده از کلمه قلوب که جمع مکسر است به معنی قلب ها 

درکنارکلمه جمع. ( عاشقان)  به لحاظ کاربرد لغات و استفاده از قواعد صحیح نیست. 

ترکیب سازی های استفاده شده در اثر ( بغض ربنا.  قلوب عاشقان، مناجات غزل، غرق دریا،  طعم گناه،  پای غفلت،  بازار دارو) "ترکیب های اضافی"( به لحاظ دستوری)    هستند که در زیبایی شناسی هم نقش دارند.  این ترکیبات عمدتا بر پایه تشبیه اتفاق افتاده اند و جنبه ی استعاری دارند از این جهت این قبیل ترکیب سازی ها به فصاحت اثر کمک می کند.  

زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد.  

به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام  است که به لحاظ وزنی دچار ضعف شده. اما در حالت کلی اثر ارائه شده بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن بحر رمل مثمن محذوف سروده شده.  قافیه ها ( یاهو، هیاهو، پارو، ترازو، تکاپو، دارو)  تا حدودی به زیبایی اثر کمک کرده است.  اما با ردیف انتخاب شده موافق نیستم، معتقدم در برخی ابیات آنطور که باید اتفاق نیوفتاده.  اما به جنبه ی موسیقیایی کمک کرده است.  .  

⏬ادامه دارد


⏫⏫⏫ادامه نقد 


به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعارات، مجاز و تلمیح و... موفق بوده و علاوه بر بحث زیبایی شناسی به زایش معنایی اثر نیز،کمک کرده است.  

( با مناجات غزل دل غرق دریا می شود / راه برگشتی نخواهم کاش پارو بشکند)    یا 

( عشق می آمد سبک سنگین کند اعمال را / آرزو کردم خداوندا ترازو بشکند)  

تصاویر ارائه شده در این اثر عمدتا انتزاعی هستند اما انتزاعی بودن این تصاویر سبب گنگ بودن معنا نیست، یعنی معنا را دچار تزلزل نکرده است، بلکه سبب ایجاد تاویل در معنا شده است.  

( روسیاهی می دهد برای. قلب ها طعم گناه / کاش پای غفلت از حد تکاپو بشکند) 

( عشق می آمد سبک سنگین کند اعمال را / آرزو کردم خداوندا ترازو بشکند)  

چیدمان کلمات و جایگزینی آنها به جهت زیبایی شناسی، سبب ایجاد فصاحت در این اثر شده است.  

به لحاظ بررسی ارتباط بین مصرع ها دچار تزلزل شده مثل بیت دوم ( با مناجات غزل دل غرق دریا می شود / راه برگشتی نخواهم کاش پارو بشکند)  

یعنی عدم ارتباط بین دو مصرع علاوه بر اینکه ایجاد تاویل کرده و این تاویل در زیبایی شناسی بسیار حائز اهمیت است، سبب شده که هر مصرع مستقل عمل کند و این مسئله خیلی خوشایند نیست.  زیرا سبب تزلزل معنایی می شود.  ( این تزلزل معنایی در این اثر در پشت تاویلی که در ذهن مخاطب ایجاد می شود، پنهان شده است)  

یا در بیت پنجم ( نسخه می پیچند جز یادت به درمان و دوا / این خدا کاری بکن بازار دارو بشکند)  در مصرع اول این بیت به سبب وجود کلمه جز،عامل نقض کردن کل مصرع شده است و این مسئله سبب شده ارتباط افقی این مصرع دچار تزلزل شود.  

به لحاظ composition. شروع این اثر با ( کاش بغض ربنا با ذکر یاهو بشکند / تا قلوب عاشقان در این هیاهو بشکند)  می توان. شروع خوبی باشد و ذهن مخاطب را می تواند برای ادامه اثر آماده کند، ایجاد تصاویر انتزاعی به شرط اینکه در ادامه اثر حتما رمز گشایی شود، برای شروع می تواند عامل زیبایی اثر باشد.  ( تا جایی که آنها را دچار تزلزل معنایی نکند)  و در پایان بندی با توجه به نکته ای که عرض کردم سبب شده تا حدودی زیبایی شناسی به مخاطره بیوفتد.  یعنی پایان بندی اثر در مقایسه با شروع آن نتوانسته موفق عمل کند.  

به لحاظ موسیقی اثر ارائه شده در بحر رمل سروده شده که یکی از بحر های خوش آهنگ است و در حالت کلی موسیقی این اثر در گرو موسیقی بیرونی و وزن است، موسیقی کناری هم نقش به سزایی دارد، از موسیقی معنوی و.درونی نیز بی بهره نیست.  

به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده به بعد معنوی که در خود جای داده اسباب زیبایی را به لحاظ محتوایی فراهم کرده، اما رسالت شاعر آنطور که باید اتفاق نیوفتاده. 


در پایان از شاعر  محترم تشکر می کنم و  آرزوی سلامتی و.موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی