نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

سعید رنجبر

#نقد_شعر_کلاسیک 

هرشب صدایت میکنم اما تواینجانیستی

تاصبح بیخوابم ولی هم رنگ فردانیستی


هرگوشه ای ازخاطرم رنگ خیال میزنم

سرمیزنم هرجاولی دیگرتوآنجانیستی



روی بخارپنجره حک میکنم قلب تورا 

هرچه نگاهش میکنم دیگر "منی"، "ما" نیستی


باحس دریا بودنت آماده ی مردن شدم

درد کمی هرگز نبود اینکه تودریا نیستی


دنبال تودرکوچه هاافتاده ام درچاه شب 

من یوسف زندان غم اما زلیخا نیستی


باشعروشورو شاعری آتش به دلهامیزنم

شعرم بدون واژه است وقتی تو ،باما نیستی


#سعید_رنجبر 

#انجمن_ادبے_شعر_باران

maryam rad:

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و.ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.. 


به لحاظ نقد لغوی ذکر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات، جایگزینی و همچنین ترکیب سازی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان می توانست موفق تر عمل کند.  

( تا صبح بی  خوابم ولی هم رنگ فردا نیستی)  به سبب عدم ارتباط افقی کلمات کلیدی این مصرع دچار تزلزل معنایی شده است.

 یا در مصرع .( با حس دریا بودنت آماده مردن شدم)  وجه شباهت بین دریا و مردن چیست.؟  ( عدم ارتباط افقی روی محور جانشینی ، به علاوه که به لحاظ معنایی نیز دچار تزلزل است) .  

زبان در حالت کلی یکدستی لازم را در خود دارد.  


به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است بر وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن بحر زلزله مثمن سالم.  قافیه ها در آن آنطور که باید اتفاق نیوفتاده، یعنی قافیه پردازی خوبی ندارد.  استفاده از ردیف فعلی سبب شده تا جنبه های موسیقایی اثر تاریخی حدودی کامل تر شود.  


به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات تا حدودی موفق عمل کرده و این تشبیهات عامل ایجاد تصاویر عینی و انتزاعی هستند.  

( هر گوشه ای از خاطرم رنگ خیال می زنم 

سر می زنم هرجا حال ولی دیگر تو آنجا نیستی 

یا 

 روی بخار پنجره حک می کنم قلب تو را 

هر چه نگاهش می کنم دیگر منی ما نیستی 

با حس دریا بودنت آماده مردن شدم 

درد کمی هرگز نبود اینکه تو دریا نیستی)  

در حالت کلی ارتباط عمودی لازم بین ابیات برقرار است که نشان دهنده ی چفت و بست  کلام است.  


به لحاظ composition این اثر ( هر شب صدایت می کنم اما تو اینجا نیستی // تا صبح می خوابم ولی هم رنگ فردا نیستی)  

نمی تواند شروع خوبی برای یک اثر باشد چراکه تمام اهداف شاعر را در همین یک بیت نمایان می سازد.  از طرف دیگر مصرع دوم همین بیت به سبب عدم ارتباط افقی کلمات روی محور جانشینی، دچار تزلزل معنایی شده 

و در پایان بندی ( با شعر و شور و شاعری آتش به دلها می زنم // شعرم بدون واژه است وقتی تو با ما نیستی) 

به اعتقاد من با توجه به اینکه این بیت، بیت پایانی ست در بیان معنا دچار نقص شده. شاعر نتوانسته منظور و هدف خود را آنطور که باید منتقل کند.  این اثر می توانست پایان بندی بهتری داشته باشد.  


به لحاظ موسیقایی این اثر از موسیقی بیرونی و همچنین موسیقی کناری به سبب وزن قافیه بهره گرفته اما نکته مهم در زمینه موسیقی سیال و روان بودن موسیقی اثر به سبب وجود موسیقی درونی ست که در گرو زنجیره ی گفتار اثر می باشد و اسباب زیبایی آن را فراهم کرده است.  


این اثر زبان عاطفی خوبی را در خود جای داده که سبب موفقیت ان شده است.  

( روی  بخار پنجره حک می کنم قلب تو را 

هر چه نگاهش می کنم دیگر منی ما نیستی)  


به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه یک غزل است تمام ویژگی های لازم را با توجه به تعریف غزل در خود دارد.  

یعنی آن نگاه و رویداد احساسی و عاطفی لازم که در گرو کلمات است، با توجه به مضمون و موضوع مورد نظر کاملا نمایان است.

مضمون این اثر می تواند یادآور بیتی از حافظ باشد.  

حافظ میگ((ه آن کسیت کز روی کرم با ما وفاداری کند 

به. جای بدکاری چو من یک دم نیکوکاری کند.)) 

در پایان برای  شاعر محترم  آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

 @ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی