نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

سجاد احمدیان 2

maryam rad:

#نقد_شعر_کلاسیک 

‍ ‍ ‍‍من از این اشک غلطانم به چشم زار ترسیدم

ز هجــرانهای پی در پی در ایــن بازار ترسیدم


کنون مــانــدم گــرفتـار ریـا و درد بی درمان

از آن عشقِ  گرفتارِ میـان خــــار

 ترسیدم


رهــــا کــــــردم تمـــام قصـه مهـر و محبت را

گــزیـــدم کنج خلـوت را ولـی از یــار ترسیدم


مـرا طاقت بــه هجـران جگر سوزت نباشد یار

ز شهـری که نبـاشی تـــو در آن بسیـار ترسیدم


به شوق چشم مینایت شب خود را سحر کردم

ولی از شـرم چشمانت از ایــن دیــدار ترسیدم


تــــو گفتی میــروی امـــا دلـــم هــرگز نلرزیده

ولی از ســـردی چشمت بــدان این بار ترسیدم

#سجاد_احمدیان

maryam rad:

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات و همچنین جایگزینی آنها، ترکیب سازی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان فارسی تا حدودی موفق  عمل کرده است.   

ترکیب سازی های ( اشک غلطانم، عشق گرفتار، کنج خلوت و چشمان مینایت و...)  جز ترکیباتی اضافه و یترکیباتی ا استعاری هستند که علاوه بر بحث معنا و زیبایی شناسی، ویژگی آنها در ایجاد فصاحت کلام است که لازمه شعر و یک اثر هنری ست.  هرچند معتقدم این اثر می توانست با فصاحت بیشتری سروده شود.  

استفاده از قواعد و قوانین صرف و نحو مطابق با آنچه در دستور زبان رایج و ویژگی های زبان شعری ایجاد می کند اتفاق افتاده.  

زبان اثر در حالت کلی یکدستی است. و از،زبان عاطفی نسبتا خوبی برخوردار است.  


به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده بر وزن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن بحر هزج مثمن سالم اتفاق افتاده.  یک عزل سنتی یا عام است که روایت را در خود جای داده و به یک غزل روایی تبدیل شده که متاسفانه ساختن و پرداختن روایت آن قدری ضعیف است.  

قافیه ها در این اثر می توانست بهتر از این اتفاق بیوفتد در حالت کلی ردیف و قافیه به جنبه موسقیایی اثر کمک کرده است.  


به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و استعارات موفق بوده و تا حدودی به مضمون سازی اثر کمک کرده است.  

( کنون ماندم گرفتار ریا و درد بی درمان 

از آن عشق گرفتار میان خار ترسیدم 

یا 

به شوق چشمان مینایت شب خود را سحر کردم 

ولی از شرم چشمانت از این دیدار ترسیدم)  

این تشبیهات و استعارات سبب بوجود آمدن تصاویر عینی و انتزاعی در اثر شده است.  

( مرا طاقت به هجران جگر سوزت نباشد یار 

زندگی شهری که نباشی تو در آن بسیار ترسیدم 

من از این اشک غلطانم به چشم زار ترسیدم 

ز هجرانهای پی در پی در این بازار ترسیدم)  

در این اثر ارتباط افقی و عمودی ابیات برقرار است و این مسئله سبب انسجام اثر می شود.  

به لحاظ composition اثر ارائه شده ( من از این اشک غلطانم به چشم زار ترسیدم 

ز هجرانهای پی در پی در این بازار ترسیدم)  به عنوان شروع یک غزل روایی اتفاق خوبی ست و می تواند ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده کند.  به لحاظ پایان بندی هم اثر ارائه شده ( تو گفتی می روی اما دلم هرگز نلرزید 

ولی از سردی چشمت بدان این بار ترسیدم)  به لحاظ بررسی نتیجه گیری روایت خوب اتفاق نیوفتاده.  بنابراین پایان بندی اثر خوب نیست.  و ذهن مخاطب به دنبال ادامه آن خواهد بود.  


به لحاظ موسیقیایی این اثر از موسیقی بیرونی که در گرو وزن است بهره گرفته و از موسیقی کناری نیز بی بهره نیست به سبب وجود قافیه و ردیف.  و از موسیقی درونی هم بهره گرفته زیرا تا حدودی این موسیقی در گروه زنجیره گفتار است.  

اما نکته حائز اهمیت این است که در این اثر خلاقیتی نه در شیوه و بیان روایت و نه در استفاده از توصیفات دیده نمی شود.  


به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده یکپارچگی لازم را به لحاظ درک روایی اثر در خود دارد، به لحاظ مضمون یک غزل عاشقانه است که با توجه به ردیف استفاده شده قدری دچار تکرار در مضمون شده است، و این مسئله از خلاقیت اثر کمک کرده است.  


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی