نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

آتشکده 3

#نقد_شعر_کلاسیک 

در فراسوی زمان محو شدی ، دست قدر 


باز هم قلب مرا کرد جدا ، جان نگرفت 


هیچ‌ در دست ندارم چه کنم گر بروی 


عشق آمد به میان دل سر و سامان نگرفت 


مهربانی بکنم یا نکنم سیرت دل 


مهرورزی شده ، دل صبغه ی جانان نگرفت ؟ 


انعکاسی شده از سیرت تو صورت من 


هر چه کردم که دل از نور تو عرفان نگرفت 


دل هوایی شده اما پر پروازش نیست 


پای دل شل شده و جز ره خسران نگرفت   


گر چه آمد دل من بر در بخشنده ی تو 


نا امید از در تو رخصت جبران نگرفت 


#آتشــــکده

maryam rad:

#نقد_شعر_کلاسیک 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و.ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در استفاده از کلمات. جایگزینی آنها و همچنین ترکیب سازی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان تا حدودی موفق بوده.  استفاده از ردیف مورد نظر سبب شده که زبان اثر ارائه شده در حالت کلی برای مبنایی زبان هنجار باشد بنابراین استفاده از قوانین و قواعد در این اثر مطابق علم صرف و نحو می باشد.  

استفاده از،ترکیب سازی های چون ( فرانسوی زمان، دست قدر، سیرت دل. صبغه جانان،  سیرت تو، صورت من،  پای دل،  ره خسران،  دل من،  رخصت جبران)  سبب زیبایی و مضمون سازی در اثر شده است، بنابراین ترکیب سازی هم خوب اتفاق افتاده اگرچه با توجه به مضمون می توانست فصاحت بیشتری داشته باشد. 

زبان این اثر در حالت کلی یکدست است.  

به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام  است بر وزن فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن بحر رمل مثمن مخبون محذوف است که قافیه ها در آن خوب اتفاق افتاده و ردیف اثر علاوه بر بحث لغوی در موسیقی اثر نقش دارد.  

به لحاظ زیبایی  شناسی با توجه به اینکه اکثر ابیات این اثر برای مبنایی توصیف اتفاق افتاده اما خلاقیتی در توصیفات وجود ندارد.  اما با توجه به تشبیهات استفاده شده در اثر تاحدودی   به زیبایی اثر کمک کرده است 

( مهربانی بکنم یا نکنم سیرت دل 

مهرورزی شده دل صبغه جانان نگرفت 

یا 

دل هوایی شده اما پر پروازش نیست 

پای دل شل شده و جز ره خسران نگرفت)  

تصاویر ارائه شده در این اثر انتزاعی هستند، یعنی رویداد شاعر از پرداختن به سوژه مورد نظر به صورت کلی اتفاق افتاده.  

( انعکاسی شده از سیرت تو صورت من 

هر چه کردم که دل از نور تو عرفان نگرفت 

یا. گرچه آمد دل من بر در بخشنده ی تو 

نا امید از در تو رخصت جبران نگرفت)  


به لحاظ composition اثر ارائه شده ( در فراسوی زمان محو شدی دست قدر / باز هم قلب مرا کرد جدا جان نگرفت)  

کاملا مشخص است که با یک جمله بلند روبه رو هستیم که در دو مصرع مطرح شده.  اگر چه در ظاهر ارتباط افقی. در محور جانشینی در مصرع اول کم است اما این دو مصرع یکدیگر را پوشش می دهند و به اعتقاد من می تواند یک شروع خوب برای این اثر باشد. 

پایان بندی اثر ( گرچه اند دل من بر در بخشنده ی  تو  / تا امید از،در تو رخصت جبران نگرفت)  

با توجه به اینکه این بیت در قالب توصیف اتفاق افتاده، به اعتقاد من نتوانسته گویای پایان بندی یک غزل باشد و ذهن مخاطب به دنبال ادامه آن خواهد بود. یعنی این اثر پایان بندی خوبی ندارد.  


به لحاظ موسیقایی اثر ارائه شده با توجه به اینکه از بحر خوش آهنگ رمل استفاده کرده از موسیقی بیرونی بهره گرفته و به سبب وجود قافیه و ردیف از موسیقی کناری نیز بهره گرفته و از موسیقی درونی نیز بی بهره نیست.  

به لحاظ بررسی محتوایی اثر ارائه شده یک غزل عاشقانه است که در وصف جدایی سروده شده و مضمون سازی متناسب با سوژه انتخاب شده می باشد.  متاسفانه خلاقیتی در نوع بیان و روایت وجود ندارد.  

در حالت کلی این اثر می توانست دارایی فصاحت بیشتری باشد.  

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد" واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی