نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

علی اوسط ملیح

#نقد_شعر_کلاسیک 

*حلاج وشانیم که ازدار نترسیم*

صاحب نظرانیم ز انکار نترسیم


از کفر بریدم و زتردید رهیدیم

قاضی صفتانیم زاقرار نترسیم


ماکشته ی عشقیم وزمردن نهراسیم

عیسی نفسانیم زمردار نترسیم


ما زنده زآنیم بمیریم بمیریم

ققنوس وشانیم زتکرار نترسیم


ماعاشق ومعشوقه و عشقیم به هردم

ما اشترمستیم ز سربار نترسیم


پرورده ی رنجیم به خود سخت نگیریم

ماداغ نشانیم زهر خار نترسیم


ازدشنه و ازخنجر اغیار که سهل است

ازواعظ خوش ظاهر غدّار نترسیم


ماجان به کفانیم سبک خیز وسبک رو

آهو نظرانیم زکفتار نترسیم


فارغ زجهانیم وسبک بال ورهاییم

عارف منشانیم ز اشرار نترسیم


درگردش ایام زاضداد نرنجیم

در نقطه ی تسلیم ز ادوار نترسیم


*ماخانه بدوشان غم سیلاب نداریم*

دریاصفتانیم ز جوبار نترسیم

#علی_اوسط_ملیح 

#انجمن_ادبی_شعر_باران

maryam rad:

#نقد_شعر_کلاسیک 

بنام خداوند مهر 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی در انتخاب و چیدمان کلمات و همچنین جایگزینی آنها، ترکیب سازی و استفاده از قواعد و قوانین دستور زبان موفق عمل کرده است.  

استفاده از زبان کهن در این اثر کاملا یکدست است.  

واژه سازی در این اثر مطابق قواعد اتفاق افتاده مثلا حلاج وش،  ققنوس وش و...  

ترکیب سازی دراین اثر علاوه بر زیبایی سبب مضمون سازی نیز شده است.  ( عارف منشانیم،  قاضی صفتانیم،  اهو نظرانیم و...)  

استفاده از ردیف نترسیم سبب پیروی کل اثر از زبان هنجار شده است.  البته این اثر در یک مورد دچار ضعف تالیف است و قواعد دستور را با توجه به در نظر گرفتن کل اثر. دچار تزلزل شده ( از کفر  بریدم و زیبایی تردید رهیدم،)  البته من معتقدم که این اشتباه در تایپ ایجاد شده.  


به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به مضمونی که در خود جای داده، یک غزل اجتماعی با زبان کهن است که در وزن مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن بحر هزج مثمن اخرب مکفوف محذوف سروده شده است.  به لحاظ قوافی و ردیف نیز خوب عمل کرده.  

این غزل به لحاظ روایی دچار ضعف است و با شیوه توصیفی که در خود جای داده نتوانسته به تکامل برسد، زیرا نتیجه گیری و پایان بندی اثر درست و مناسب اتفاق نیوفتاده.  بنابراین به لحاظ روایی دچار ضعف است.  


به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده در استفاده از تشبیهات و تضاد و تلمیح، کنایه و... علاوه بر ایجاد معنا سبب زیبایی شناسی در اثر شده است 

( ما کشته ی عشقیم وز  مردن نهراسیم 

عیسی نفسانیم زندگی مردار نترسیم 

یا ( فارغ ز  جهانیم و سبک بال و رهاییم / ...... 

یا ما خانه به دوشان غم سیلاب نداریم /...........)  

استفاده از صناعات ادبی موجود در اثر سبب بوجود آمدن تصاویر انتزاعی در اثر شده است.  ( ما زنده ز آنیم بمیریم بمیریم 

ققنوس وشانیم ز تکرار نترسیم)  

( در گردش ایام ز اضداد نرنجیم / در نقطه تسلیم زندگی ادوار نترسیم)  

چفت و بست کلام در این اثر آنطور که باید رعایت نشده، یعنی این اثر به یک موضوع واحد نپرداخته و این مسئله با توجه به پایان بندی اثر که خوب نیست، ضعف محسوب می شود.  

ابیات در این اثر مستقل عمل می کنند و هر بیت ساز خود را می نوازد، اگرچه رویداد کلی یکی ست موضوع هر بیت متفاوت از دیگری ست.  

( از کفر بریدم وز تردید رهیدم / قاضی صفتانیم ز اقرار نترسیم

ما کشته ی عشقیم وزمردن نهراسیم / عیسی نفسانیم ز مردار نترسیم)  

اثر ارائه شده دارای زبان عاطفی خوبی ست که عامل تاثیر گذاری در اثر شده است اما نکته ای که لازمه می دانم بیان کنم این  است که همانطور که از زبان اثر کاملا مشخص است، شاعر برای بیان اهداف خود از،زبان کهن استفاده کرده و با توجه به نزدیکی مضمون به مضامین مولانا، نشان دهنده آن است که شاعر بسیار از مولانا تاثیر گرفته.  و برخی ابیات آن کاملا تداعی اشعار مولانا ست که به اعتقاد من ضعف محسوب می شود.  

به لحاظ composition شروع این اثر ( حلاج وشانیم که از دار نترسیم / صاحب نظرانیم ز انکار نترسیم)  خب با اشاره خوبی که به فلسفه حلاج شده روایت اثر آغاز شده و در بیت بعدی با اشاره به تضاد یک که بین صاحب نظر و انکار وجود دارد، ساخت روایت را ادامه داده.  و در پایان بندی هم متاسفانه شاعر خوب عمل نکرده و ذهن مخاطب آماده پایان اثری نمی شود.  


به لحاظ موسیقیایی اثر ارائه شده در بحر هزج سروده شده. دارای یک موسیقی سیال و روان است و از موسیقی بیرونی بهره گرفته، با توجه به قافیه و.ردیف از موسیقی کناری نیز بهره گرفته و به سبب انتخاب و چیدمان کلمات از موسیقی معنوی نیز بهره گرفته.  


شاه بیت این اثر با توجه به اینکه هر کدام از،ابیات مستقل هستند و هر کدام ویژگی های خود را دارند به اعتقاد بنده ( از دشنه و از خنجر اغیار که سهل است /.....  

ما جان به کفانیم سبک خیر و سبک رو /.......)  

به لحاظ


محتوایی اثر ارائه شده به یک غزل اجتماعی در زبان کهن تبدیل شده که ویژگی های بیانیه خود را دارد، در حالت کلی شاعر رسالت شاعری خود را به جای آورده و تقریبا با استفاده از کلمات به مضمون سازی خوبی رسیده، نهایتا اهداف شاعر با استفاده از کلمات به مخاطب منتقل می شود.  اما اثر ارائه شده در نتیجه گیری موفق نبوده.  


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی