نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

م _ ت 3

#نقد_شعر_سپید 

maryam rad:

هوار را

باید زد 

هوار.     را باید کشید

در کوچه وخیابانهای شهر

درخاموشی 

دل های تمام قد 

که انگشتانشان را 

بر میله های صف کشیده 

گره زده اند

باید کشید هوار را

تاغروب پرنده 

تا انتهای جاده 

تا مرز خود کشی نهنگ 

در ساحل بدون عاج 

باید کشید 

دستی به پنجره های نیمه باز 

و درهای درگیر با لولا 

باید زد 

سنگی تا خواب خود بخواب زده را پراند

وقتی هواس پریده 

مغزم را سوت میکشد 

باید زد 

وکشید حجاهای کوتاه را 

در بلندای تن تب دار سپیدار

وقتی از دهان پرنده 

اخرین نفس 

نقاشی میشود 

#م-ت

maryam rad:

#نقد_شعر_سپید 


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.  


آنچه از نقد لغوی اثر بر می آید نشان دهنده آن است که انتخاب و چیدمان کلمات و همچنین ترکیب سازی در این اثر ناموفق بوده.  استفاده از زبان هنجار ( گاهی اوقات می تواند زیبایی را از یک شعر خصوصا شعر سپید بگیرد)  مثلا استفاده از ترکیب (هوار را باید زد)  اگر به ( هوار باید زد یا باید هوار زد)  تبدیل می  شد یعنی مفعول حذف می شد از از ترکیب حشو جلوگیری می شد.  خصوصا که این ترکیب حشو در ابتدای اثر وجود دارد.  

زبان اثر در حالت کلی یکدست است و از دوگانگی دور است.  

فراموش نکنید که یکی از  مهم ترین بخش های  در شعر سپید،  ترکیب سازی ست که در گرو استفاده درست از کلمات قرار دارد.  بنابراین در انتخاب و چیدمان کلمات باید دقت لازم بکار گرفته شود.  


به لحاظ نقد فنی انتظار می رود که در شعر سپید خصوصا وقتی از زبان هنجار استفاده می شود بین حلقه های زنجیره ی روایی فاصله ایجاد شود تا این فاصله علاوه بر زیبایی سبب تاویل در اثر بشود.  و از طرف دیگر ساختار شعر سپید را شکل دهد.  

اثر ارائه شده با توجه به ساختاری که در خود ارائه کرده یک شعر سپید است که چند ضعف کوچک دارد. 


به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده به یک کلاژ شباهت دارد که این کلاژ ها نتوانسته اند یکدیگر را پوشش دهند و نهایتا اثر به لحاظ زیبایی شناسی به چند قسمت مجزا از هم تشکیل شده و این ضعف محسوب می شود.  

این قسمت ها به لحاظ معنایی دچار تزلزل هستند و هر کدام با اندکی تغییر به یک شعر کوتاه شباهت دارند که متاسفانه یکدیگر را حمایت نمی کنند.  

از سوی دیگر عدم یکپارچگی و تزلزل معنایی سبب شده درک درستی از اثر حاصل نشود.  

بنابراین اثر یکپارچگی لازم را به لحاظ درک معنایی نیز در خود ندارد. 

نهایتا استفاده از تصاویر انتزاعی به گنگ بودن اثر افزوده است و سبب می شود که مخاطب نتوانسته درک درستی از هدف شاعر داشته باشد.  


برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی