نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

وحیدی 3

🔯ســـلام هـــمراهان عـــزیز؛


امشب با خوانش و #نقــد این اثر با مدیریت؛ 

#مهربانو_مریم_راد

در خدمت شماییم.

امیدواریم عزیزان صاحب نظر و همۀ بزرگواران‌ حضور پرمهرشان را  از این برنامه دریغ ننمایند.


🕥ساعت شروع نقـد:  22:30


خواهشمندیم تا با درج متون مربوط و عدم ارسال‌ مطالب نامربوط،هنگام اجرای برنامه  ما را یاری کنید.


🔯شعر امشب؛




بعد از تو غم مانند چتری سایه بر دل کرده است 

چون ساکنی در خلوتم جانانه منزل کرده است 


با رفتنت خشکیده خنده روی این لب های من 

روییدن گلهای شادی را چه مشکل کرده است 


دیگر ندارد لذتی آوای شاد بلبلی 

آهنگ اندوه و بلا را ثبت محفل کرده است 


اشک من و دوری تو همراه و همدم می شوند 

باز آی ! اشکم  نغمه ها را جمع و کامل کرده است 


در چهره ام متن غریبی را تو تنها خوانده ای 

حسی که  عشق زندگی را سرد و باطل کرده است 


با رفتنت گویا اجاق زندگی خاموش  شد 

آن آتش افروخته آکنده از  گِل کرده است


آخر وحیدی غرقه شد در موج و در دریای غم 

او هم تمام زندگی تقدیم ساحل کرده است 


#وحیدی

#نقد_شعر_کلاسیک 

بنام خداوند مهر و مهربانی 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و.ناخواسته خود خواهد بود بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات و همچنین استفاده از ترکیبات و ساخت آنها تا حدودی با در نظر گرفتن مضمون اثر موفق بوده است و زبان این اثر یکدستی لازم را در خود دارد.  

در این اثر به لحاظ استفاده از لغات و کاربرد آنها خلاقیتی دیده نمی شود.  


به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده یک غزل سنتی یا عام است که بر وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن، بحر رجز مثمن سالم سروده شده.  

این اثر قافیه متناسب با مضمون چیده شده و ردیف نیز در این اثر به جنبه موسقیایی اثر کمک کرده است.  


به لحاظ نقد زیبایی شناسی اثر ارائه شده از تشبیه استفاده کرده و این تشبیهات سبب  ایجاد تصاویر می شود.  ناگفته نمانده که این تصاویر بیشتر انتزاعی هستند اما به درک و دریافت معانی آسیبی وارد نشده.  یعنی انتزاعی بودن تصاویر سبب تزلزل معنایی نشده است.  

( در چهره ام متن غریبی را تو تنها خوانده ای 

حسی که عشق زندگی را سرد و باطل کرده است 

یا 

با رفتنت گویا اجاق زندگی خاموش شد 

آن آتش افروخته آکنده از گِل کرده است)  

درواقع شاعر با استفاده از توصیفات سعی در رسیدن به اهداف خود و بیان حالات دارد.  اما باید در نظر گرفت که در غزل های توصیفی ایجاد خلاقیت سبب زیبایی اثر می شود که متاسفانه در این اثر خلاقیتی دیده نمی شود. 

 

سادگی و بی پیرایه بودن مضمون این اثر و همچنین تکراری بودن آن و نهایتا نوع پرداختن به آن سبب می شود که قدری از ارزش و اعتبار اثر کاسته شود.  


به لحاظ composition اثر ارائه شده ( بعد از تو غم مانند چتری سایه بر دل کرده است 

چون ساکنی در خلوتم جانانه منزل کرده است)  اولا شروع خوبی برای یک غزل سنتی است در ثانی ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده می کند در حالت کلی این اثر مطلع خوبی دارد، مناسب برای یک غزل سنتی ست.  در پایان بندی 

( آخر وحیدی غرقه شد در موج و در دریای غم 

او هم تمام زندگی تقدیم ساحل کرده است)  

اولا به لحاظ استفاده از عناصر همخوانی با کل اثر ندارد، این مسئله قدری سبب می شود که بیت آخر مستقل عمل کند.  در ثانی اعراب در این بیت از تخلص خود استفاده کرده اما چیزی به ارزش و اعتبار اثر به لحاظ زیبایی شناسی  افزوده نشده.  یعنی اگر در این بیت جدا از ضرورت وزن  جهت استفاده از نام شاعر سپس استفاده از آن به عنوان  تخلص هم نبود باز اتفاقی در این بیت حادث نمی شد.  یعنی پایانبندی آنطور که باید اتفاق نیوفتاده.  


به لحاظ موسقیایی همانطور که در نقد فنی عرض کردم اثر ارائه شده بر وزن مستفعلن در بحر رجز سروده شده که ریتم تند و سیالی را دارد.  

مثل این بیت مولانا 

( ای عاشقان ای عاشقان پیمانه را گم کرده ام 

زانو می که در پیمانه ها اندر نگنجد خورده ام)  


در این اثر با در نظر گرفتن 

،لفظ ها،  ترکیبات و قوافی درست حادثه شده همچنین معانی لطیف هستند و در خوش اهنگی اثر سهیم خواهند بود.  


به لحاظ بررسی محتوایی و مضمون در اثر ارائه شده مضمون سازی آنطور که باید اتفاق نیوفتاده که نقطه ضعف اثر محسوب می شود.  


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد "واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

http://nasrenovin.blog.ir 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی