نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

رویا

#نقد_شعر_سپید 

می آزارد 

مشام پنجره را 

بوی خیس هزار حسرت 

مانده در لای اجرا های نمناک زندگی 

رنگ درد می چکد از قاب لبخند روی دیوار 

آه از قاصدک هایی  که 

خبر از بهار اندوه می دهند 

دیگر نمی گویم از 

گلوی بالا آمده ی تبسمی که 

بی،وقفه روی لبهای متورم حادثه ها 

غم ریسه می رود 

بگذار سربسته بگویم 

بهار 

شکنجه زار قاصدک های حسرت است 

آنجا که 

امید را 

به رگبار فراموشی می بندند 

#رویا 

#نقد_شعر_سپید 

بنام خداوند مهربان 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را با در نظر گرفتن نام صاحب اثر نقد و بررسی خواهم کرد.  


به لحاظ نقد لغوی اثر ارائه شده در انتخاب و چیدمان کلمات و همچنین جایگزینی آنها، با توجه به استفاده از زبان هنجار، موفق بوده و اثر یکدستی لازم را به لحاظ زبان در خود دارد. 


به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده با توجه به اینکه از زبان هنجار استفاده کرده و همچنین ترتیب عناصر جمله که با استفاده از حذف  حلقه های زنجیره ی روایی که به درستی اتفاق افتاده،  تا انتهای اثر پیش رفته و ساختار اثر را  شکل داده است.  بنابراین اثر ارائه شده یک شعر سپید است.  


به لحاظ نقد زیبایی شناسی،  استفاده از کلمات و ترکیبات، تشبیهات سبب تایید شعریت در این اثر شده اند.  


این اثر در حالت کلی از سه قسمت عمده تشکیل شده‌است که ارتباط بین این سه قسمت ضعیف است و بزرگترین ضعف این اثر محسوب می شود که این ضعف به گونه ای نیست که بگوییم رشته کلام پاره شده و این قسمت ها به صورت جداگانه از هم هستند.  بلکه به معنای ضعف در ارتباط عمودی حاصله در از منظر درک و دریافت مخاطب است.  

استفاده از ترکیب هایی که بی پروا در کنار هم چیده شده اند می توانند به زیبایی اثر آسیب برسانند حتی اگر این ترکیب های بکر و شاعرانه باشند.  اما چون سنخیت آنها با موضوع اثر کم  می شود، قدری ابهام آمیز به نظر می رسد.  درواقع درک معنایی اثر دچار آسیب می شود.  

مثلا ( می آزارد 

مشام پنجره را 

بوی خیس هزار حسرت 

مانده در لای اجرا های نمناک زندگی)  

تا اینجا یک زنجیره ی به هم پیوسته از تصاویری ست که همجواری آنها تداعی کننده یک معنا خواهد بود.  و بعد 

( رنگ درد می چکد از قاب لبخند روی دیوار)  

اگرچه از عناصر تکراری استفاده شده اما ذهن مخاطب را به سمت و سویی دیگر هدایت می کند و ارتباط معنایی و انسجام معنایی اثر دچار تزلزل می شود.  این تزلزل به زیبایی شناسی اثر آسیب می رساند.  

می توان گفت که در این اثر بعد از چند بند یا بیت خوب چفت و بست کلام بهم می ریزد و تهایتا منجر به تزلزل زیبایی شناسی می شود.  


تصاویر ارائه شده در این اثر 

عینی و انتزاعی هستند که با کمک تشبیه در اثر ایجاد شده اند.  

( بوی خیس هزار حسرت 

یا 

بهار

 شکنجه زار قاصدک های حسرت است 

یا 

انجا که 

امید را 

به رگبار فراموشی می بندند)  

این تصاویر علاوه بر ایجاد معانی به زیبایی اثر نیز کمک کرده اند.  


در این اثر segmentation با استفاده از ظرفیت های آوایی کلمات اتفاق افتاده و اما دذ همه ابیات رعایت نشده است. 

( گلوی بالا آمده ی تبسمی که 

بی وقفه 

روی لبهای متورم حادثه ها 

غم ریسه می رود. )  

 مثلا ابیات بالا باید به این صورت تقطیع می شد.تا از این طریق هم صورت نوشتاری و گفتاری به هم نزدیک می شد و هم با مکث هایی که به لحاظ موسیقیایی در اثر ایجاد می شد، مخاطب درک بهتری از اثر می داشت.  


به لحاظ composition اثر ارائه شده ( می آزارد 

مشام پنجره را 

بوی خیس هزار حسرت)  

این تصاویر ارائه شده در بخش ابتدایی اثر در ذهن مخاطب تاثیر گذار هستند و ذهن مخاطب را برای ادامه آن آماده می کنند.  و پایان بندی این اثر ( بهار 

شکنجه زار قاصدک های حسرت است 

آنجا که 

امید را 

به رگبار فراموشی می بندند)  هم می تواند نقطه پایان خوبی برای این اثر باشد.  اما این اثر در میانه راه دچار تزلزل می شود که نیاز به بازنگری دوباره دارد.  ( این ضعف را می توان در کاربرد لغات و جایگزینی آنها نیز دانست)  


به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده به یک بوطیقا در معنایی کلاسیک آن  شباهت دارد که استفاده از کلمات و پرداختن به آنها یادآور احساسی زنانه است. بنابراین می توان گفت که با یک بوطیقای زنانه روبه رو هستیم که البته پرداختن به آن می توانست بهتر اتفاق بیوفتد.  

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام مراحل زندگی را دارم.  

با تشکر 

مریم راد"واژه " 

#نقد_شعر_سپید 

@ashenayeeshgh

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی