نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

مهناز،محمودی

#نقد_شعر_کلاسیک 

🔰ســـلام هـــمراهان عـــزیز؛


امشب با خوانش و #نقــد این اثر با مدیریت؛ 

#مهربانو_مریم_راد

در خدمت شماییم.

امیدواریم عزیزان صاحب نظر و همۀ بزرگواران‌ حضور پرمهرشان را  از این برنامه دریغ ننمایند.


🔰ساعت شروع نقــد؛٢٢:٣٠🕥


خواهشمندیم تا با درج متون مربوط و عدم ارسال‌ مطالب نامربوط،هنگام اجرای برنامه  ما را یاری کنید.


🔰شعر امشب؛


‍ "*جان پناه*"


شکار چشم تو گشتن چه اشتباه قشنگی ست

پلنگ رام نگاهت به فکر ماه قشنگی ست!


اسیر چنگ عقابت کبوتران وجودم

کمند شرجی دستت چه جان پناه قشنگی ست


چه استوار و ستبری برای این تن خسته

که قد و قامت مردانه تکیه گاه قشنگی ست


بخند از سر الفت به روی چهره ی بانو

که خنده از لب مستانه انشراح قشنگی ست


به سایه سار حضورت شبم سپیده ی صبح است

در آشیانه ی مهرت عجب پگاه قشنگی ست


به گرد کعبه ی جانت طواف آمده ام تا

پرستشت بکنم حال روبه راه قشنگی ست


#مهناز_محمودی 

#نقد_شعر_کلاسیک 

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


آنچه از نقد لغوی اثر برمیاید این است که انتخاب و.چیدمان کلمات و همچنین شیوه جایگزینی آنها بر اساس زبان معیار اتفاق افتاده و اثر از دوگانگی زبان به دور است.  که نشان دهنده آشنایی شاعر با زبان روز می باشد.  


آنچه از نقد فنی اثر بر می آید نشان دهنده این است که با غزل سنتی یا عام با موضوع عاشقانه روبه رو هستیم که تعدادی ابیات آن از حدود تعیین شده کمتر از حدود تعریف شده در structure آن  است و متاسفانه ضعف محسوب می شود.  تعداد ابیت غزل عام بین 7 تا 14 بیت است.  اثر ارائه شده بر وزن مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن  سروده شده.  ردیف ( قشنگی ست)  با توجه به انتخاب و چیدمان کلمات و مضمون اثر در حالت کلی، اگر چه صحیح می باشد اما ویژگی خاصی را به اثر نمی بخشد.. قافیه هم مطرح توانست با دقت بیشتری نسبت به موضوع و مضمون انتخاب شود. 


به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده پر از تشبیهاتی ست که علاوه بر تاییدی ست بر شعریت و نگاه شاعرانه صاحب اثر سبب بوجود آمدن تصاویر عینی و انتزاعی نیز شده است. 


البته در این اثر علاوه بر. تشبیه اغراق هم وجود دارد.  

در این اثر تصاویر انتزاعی بیشتر به چشم می خورند و این تصاویر سبب می شود. که مفاهیم در هاله ای از ابهام به مخاطب منتقل شود.  

( اسیر چنگ عقابت کبوتران وجودم 

کمند شرجی دستت چه جان پناه قشنگی ست)  

نا گفته نماند که در ادبیات کمند برای موبایل یا ریسمان استفاده می‌شود ( کمند شرجی دستت) ترکیب درستی نیست.  زیرا در این مصرع منظور از شرجی همان رطوبت دست خواهد بود، دست هم که در معنایی همیشگی ست.  همراهی این دو کلمه با کمند می شود کنند رطوبت یا عرق دستت، که از نظر زیبایی شناسی که هیج، متاسفانه معنایی را نیز منتقل نمی کند.  


( به سایه سارا حضورت شبم سپیده صبح است 

در آشیانه مهرت عجب پگاه قشنگی ست

یا 

( به گرد کعبه جانت طواف آمده ام تا 

پرستشت بکنم حال رو به راه قشنگی ست)  


در حالت کلی از آنجایی که هر بیت ساز خود را می نوازد و مستقل عمل می کند بنابراین می توان گفت که ارتباط عمودی بین ابیات ضعیف است.  


به لحاظ موسیقیایی این اثر در حالت کلی در گرو موسیقی بیرونی ست یعنی عامل حرکت موسیقی در این اثر وزن است.  قافیه و ردیف که موسیقی کناری اثر هستند کمک چندانی به زیبایی موسیقیایی اثر نکرده اند از این حیث معتقدم قافیه و ردیف می توانست بهتر اتفاق بیوفتد.. در بیت سوم ریتم موسیقی. نه وزن عروضی حاصل دچار تغییرات ضعیفی شده که معتقدم به گوش خوش نمی نشیند.  


به لحاظ composition این اثر شکار چشم تو.گشتن چه اشتباه قشنگی ست 

پلنگ رام نگاهت به فکر ماه قشنگی ست، شروع خوبی برای یک غزل سنتی ست.  و ذهن مخاطب را برای ادامه اثر آماده می کند.  

پایان بندی این اثر ( به کرد کعبه جانت طواف آمده ام تا 

پرستشت بکنم حال رو به راه قشنگی ست)  هم پایان بندی خوبی ست و نشان دهنده آن است که اثر ارائه شده چفت و بسته لازم را در خود دارد.  


به لحاظ محتوایی اثر ارائه شده موفق بوده یعنی شاعر با پرداختن به سوژه مورد نظر درست عمل کرده و اثر در حالت کلی انسجام معنایی لازم را در خود دارد با اینکه از تصاویر انتزاعی بیشتر از اندازه استفاده شده.  


سعدی میگه 

چنان به موی تو آشفته ام به بوی تو مست 

که نیستم خبر از هرچه در دورد  عالم هست.  


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام مراحل زندگی را دارم.  


با تشکر 

مریم راد " واژه " 

#نقد_شعر_کلاسیک 

@ashenayeeshgh 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی