نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

وحیدی

#نقد_شعر_کلاسیک 



#تقدیر_سیاه


مطلع شعرم تماما اشک و آه است ،ای نسیم 

گوییاطبعم کنون در  اشتباه است ،ای نسیم 


بر غروب تیره و تاریک این بخت نگون 

اشک من ،تقدیر من اینک گواه است، ای نسیم 


من سپیدم قلب من دارد نشان از روشنی 

پس چرا تقدیر من تار و سیاه است ،ای نسیم ؟


دشت و صحرا را ببین هر مرغ دارد اشیان 

مرغ تنهای دلم بس  بی پناه است ،ای نسیم 


مثنوی های دلم پر شد زغم های زیاد 

روزگار من چرا اینسان تباه است ،ای نسیم؟ 


هر شب تنهایی ام  دارد روایت از امید 

شاه بیت شعر  من توصیف ماه است ،ای نسیم 


گفته بودم شعر گفتن در مقام عشق چیست ؟

کار بس سخت و عجیب و اشتباه است ،ای نسیم 


کی محبت ساکن مجموعه دل  میشود ؟

شکل دنیا کشور بی دادگاه است ، ای نسیم 


مات و مبهوتم از این شطرنج و این کیش زمان 

گر چه قلبم اعتبارش مثل  شاه است ، ای نسیم 


جان فدای دوستان و اشنایان کرده ام 

پس چرا مهر و وفا شان گاه گاه است، ای نسیم؟

 

مهربانی گم شده دیگر ندارد اعتبار 

بی نشان چون یوسفی درقعر چاه است، ای نسیم


گو وحیدی !کم بنال از سوز و  ساز روز گار 

چون که دنیا چون گذرگاه نگاه است ،ای نسیم


#خانم_وحیدی_دختر_ترک_٦_٢_٩٦

#نقد_شعر_کلاسیک 

بنام خداوند جان 


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون درنظرگرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.  


آنچه از نقد لغوی این اثر بر میآید، نشان دهنده دقت شاعر در انتخاب و چیدمان کلمات و حتی جایگزینی آنها در محور جانشینی می باشد.  

زبان اثر به لحاظ استفاده ازلغات یکدست می باشد و این مسئله نشان دهنده تسلط شاعر به زبان روز فارسی است. 


آنچه از نقد بنی اثر برمیاید نشان دهنده یک غزل سنتی یا عام است که بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن بحران رمل مثمن محذوف با  ترکیب همگون  سروده شده.  درواقع شاعر برای سرودن اثرش از اوزان خوش آهنگ استفاده کرده است.  این غزل با توجه به تعداد ادبیاتش، جز غزل های،بلند محسوب می شود که در آن قافیه ها به خوبی چیده شده اند و ردیف مورد نظر هم به تکامل ساختار اثر می افزاید و هم به جنبه های موسیقیایی آن.  

از طرف دیگر این غزل با روایتی که در خود جای داده جز غزل های روایی با ویژگی های غزل های روایی ست.. که شاعر در آن موفق عمل کرده. یعنی شاعر در سرودن مقدمه، تنه  و نتیجه گیری موفق عمل کرده.  


آنچه از نقد زیبایی شناسی اثر برمیاید نشان دهنده ی تشبیه، کنایه، مجاز،استعاره علاوه بر بحث زیبایی شناسی سبب زایش معنایی اثر شده است این صناعات سبب ایجاد تصاویر  در اثر می شوند.  تصاویر موجود هم عینی و هم انتزاعی هستند.  

( دست و صحرا را ببین هم مرغ دارد آشیان 

مرغ تنهای  دلم بس بی پناه است ای نسیم 

یا 

مثنوی های دلم پر شده زندگی غم های روزگار 

روزگار من چرا اینسان تباه است ای  نسیم 

یا 

کی محبت ساکن مجموعه دل می شود 

شکل دنیا کشور بی دادگاه است ای نسیم)  

زبان این اثر کاملا یکدست است و روانی لازم را به لحاظ موسیقیایی در خود جای داده.  همانطور که اشاره کردم وزن انتخاب شده یکی از اوزان خوش آهنگ است که زیبایی بیشتری به اثر می بخشد. موسیقی حاصله یک موسیقی بیرونی ست اما آهنگ کلام سبب می شود که موسیقی این اثر صرفا در گروه وزن نباشد.  یعنی موسیقی این اثر هم بیرونی و هم درونی ست.  


به لحاظ composition با توجه به اینکه این غزل یک غزل روایی ست بنابراین مقدمه خوبی را در خود جای دادهو ذهن مخاطب را برای ادامه روایت آماده می کند.  .  پس اثر مورد نظر شروع خوبی دارد.  

درواقع مطلع این اثر، مطلع خوبی ست.  و پایان بندی هم با توجه به روایت غزل، آن چفت و بسته لازم را در خود دارد.  

بنابراین شاعر در composition موفق عمل کرده است.  


در پایان بندی شاعر از نام خود به عنوان تخلص استفاده کرده و به جمع بندی خوبی نیز رسیده 

( گو. وحیدی کم بنال از سوز و ساز روزگار 

چون که دنیا چون گذرگاه نگاه است این نسیم)  


در حالت کلی،بایک غزل روایی خوب و تکنیکی روبه رو هستیم که شاعر توانایی خود را در آن به اثبات رسانده است.

در پایان برای شاعر محترم برای این اثر خوب تشکر میکنم و آرزوی موفقیت و پیروزی دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

http://nasrenovin.blog.ir

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی