نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

نقد _ میلاد احمد زاده

#نقد 

دوباره شب  شد و دلم چه بیقرار میشود 

ببین که بی تو هر رگم طناب دار می شود 


خانه پر از سکوت و من شبیه یک مجسمه 

سکوت خانه در سرم سوت قطار می شود 


شبانه در راه کویر، کویر پر زناله هم 

در ره عاشقانه ها دمی بهار میشود 


لانه بدون همنفس مثل پرنده در،قفس 

مثل سرای جاده ها حباب تار می شود. 


مستانه می نویسمت جانا دلاای همنفس 

دردانه هم می خوانمت ترانه زار می شود 


ترانه بی بهانه هم قدم زنان سوی قلم 

دیدن چشمان تو ولی قلم خمار می‌شود. 


#میلاد_احمد_زاده 


بنام خداوند مهربان 


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویی تمام ویژگی های خواسته. و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر نقد و بررسی می کنم.  


اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی، انتخاب و شیوه جایگزینی کلمات موفق عمل نکرده که نشان دهنده عدم توجه کافی شاعر به انتخاب و چیدمان کلمات می باشد.  دورانی به لحاظ زبان در این اثر یکی از ضعف های بارز آن می،باشد 

( شبانه در راه کویر، کویر پر زناله هم 

در ره عاشقانه ها دمی بهار میشود)  

استفاده از کلمه ز به جای از و یا حتی،استفاده از کلماتی که امروز،جز ظرفیت زبان محسوب نمی‌ شود.  مثل جانا، دلا ( اگرچه گاهی اوقات برای پر کردن وزن در آثار قرار بگیرند)  



به لحاظ نقد فنی، اثر ارائه شده از قواعد موجود پیروی نکرده، به نظر می رسد که اثر ارائه شده قرار بود در،قالب غزل سروده شود اما آشفتگی در استفاده از اوزان عروضی و همچنین ضعف قوافی و نیز تعداد ابیات کمتر از قوانین نشان دهنده تخطی شاعر از چهارچوب این قالب می باشد.  از طرف دیگر این تخطی در واقع قالب اثر را از،بین می برد، بنابراین اثر ارائه شده به لحاظ نقد فنی ضعیف می باشد.  


به لحاظ زیبایی شناسی اثر ارائه شده می توانست موفق عمل کند، یعنی استفاده از،تشبیه های موجود، ساخت ترکیب های دور از ذهن و همچنین عدم ارتباط عمودی کلمات روی محور جانشینی که ناشی از عدم توجه کافی در انتخاب و چیدمان کلمات است به زیبایی اثر آسیب رسانده.  

( مستانه می نویسمت جانا دلاای همنفس 

دردانه هم می خوانمت ترانه زار می شود)  

نشان دهنده عدم ارتباط معنایی و عدم ارتباط بین دو مصرع.  

یا ( لانه بدون همنفس مثل پرنده در قفس 

مثل سرای جاده ها حباب تار می شود)  

مصرع اول درگیر تکرار است.  اگرچه این قبیل تکرار ها در شعر کلاسیک می تواند رایج باشد اما به شرطی که تکرار نیم مصرع دوم جنبه های زیبایی شناسی را به اوج خود برساند.  از طرف دیگر عدم ارتباط معنایی با مصرع بعد، سبب عدم زیبایی در اثر شده است.  

ایجاد تصاویر عینی و انتزاعی در برخی ابیات جز نکات مثبت اثر،بوده است.  

( دوباره شب شد و دلم چه بیقرار میشود 

ببین که بی تو هر رگم طناب دار می شود)  

عدم ارتباط عمودی ابیات سبب عدم ارتباط معنایی یا تزلزل معنایی می شود و این مسئله یعنی هر بیت ساز خود را می زند و سبب می شود تا اثر،به انسجام معنایی لازم نرسد.  

در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد " واژه " 

97/2/13 






  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی