نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

نقد ترانه

#نقد_شماره_1

دنیا بدون تو ،قعر جهنمه

روز و شبم پر از ،اندوه و ماتمه

خیره شده نگام ،تو قاب پنجره

سهم چشام فقط ،بارون نم نمه


کی زیر پات نشست ،توی پیاده رو

میری برو ولی  ،از خاطرم نرو


بارون که میزنه ،این چتر لعنتی

میگیره دستم و بی هیچ صحبتی

تو باغ خاطره ،تو کوچه های شهر

دنبال تو میاد ،این بچه پا پتی


دیدم اونم میگه ،با رد پای تو

میری برو ولی  ،از خاطرم نرو


اون آخرین نگاه ،با بی تفاوتی

شد داغ رو دل و ،رفتی به راحتی

این تخت و این اتاق ،از من تو رو میخوان 

هی طعنه میزنه ،این مبل راحتی


من موندم فقط ، این بغض تو گلو 

میری برو  ولی ،از خاطرم نرو



#محمد_مهدی_سلیمان


#نقد

 #نقد_ترانه 

maryam rad:

" بنام خداوند مهرو مهربانی "

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده کویتی تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی خواهم کرد.


قبل از آنکه به نقد اثر بپردازم لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم.  اول این که در ترانه، موسیقی نقش تعیین کننده دارد این موسیقی با توجه به زبان ساده و صمیمی ترانه، طیف گسترده ای از مردم را در گروه های مختلف اجتماعی در بر می گیرد.  می توان معتقد بود که عمر ترانه علاوه بر موضوع و محتوای آن، باید بیان و الفاظ به واسطه معنا و تصاویر نیز قابل لمس باشد  تا عامل برقراری ارتباط با مخاطب بشود.  تنها در این صورت است که ترانه گذشته از،طرح اصلی و structure ان به مقبولیت عام می رسد.  نکته بعدی که متاسفانه امروز کمتر به آن توجه می شود، عدم فضا سازی درست در ترانه است که عامل زیاده گویی می شود و یا شرح درستی از صحنه ها و یا چگونگی هر آنچه در خلال روایت ترانه رخ می دهد به مخاطب منتقل نمی شود.  یعنی ترانه دچار نقص می شود.

آنچه از نقد این ترانه بر میآید با توجه به اینکه موسیقی در این اثر بسیار سیال است و البته یکی از رموز موفقیت این ترانه هم در این نکته است.  


این ترانه دارای وزن عددی ست و نشان دهنده این نکته است که موسیقی موجود در این ترانه به دنبال وزن و قافیه نیست بلکه. به دنبال اوایل جاری شده در کلام است.


درواقع این ترانه به لحاظ استخوان بندی و چینش کلمات، لحن و بیان ترانه جهت انتقال احساس موفق عمل کرده است.  


مضمون این ترانه آن را در زمره ترانه های احساسی قرار می دهد 

( این تخت و این اتاق از من تو رو می خوان 

هی طعنه می زنه این مبل راحتی)  


به لحاظ composition این ترانه شروع خوبی دارد و پایان بندی هم به درستی اتفاق افتاده اما این روند در کل اثر رعایت نشده 

( کی زیر پات نشست توی پیاده رو 

میری برو ولی از خاطرم نرو) 

این دو بیت نمی توانند به خوبی یکدیگر را پوشش دهند و در یک بررسی کلی تر به نظر می رسد که بنده دوم و سوم این اثر و تکرار بیت تکراری به مضمون اثر آسیب رسانده است.  

وقتی در این ترانه ابیات موفقی  مثل 

( دنیا بدون تو قعر جهنمه 

یا 

خیره شده نگام تو قاب پنجره)  


انتظار مخاطب برای شنیدن ادامه ترانه بیشتر می شود. 

   

به لحاظ مضمون و محتوا بعضی ابیات یکدیگر را پوشش نمی دهند و علت را در عدم توجه ترانه سرا می توان یافت 

( بارون که می زنه این چتر لعنتی 

میگیره دستمو بی هیچ صحبتی)  اولا چتر دست کسی را نمی گیره بلکه این صاحب چتر هست که دسته چتر را می گیره.  پس منطق روایی درست اتفاق نیوفتاده.  

در ثانی این  بیت  نمی تواند تداعی مشتقات ذهنی ترانه سرا باشه.  


طرز بیان این ترانه به صورت سوم شخص اتفاق افتاده و موضوع هم به نوعی از عشق و جدایی صحبت می کند و فضا سازی در این ترانه به درستی اتفاق افتاده که نشان دهنده دقت شاعر به این مقوله است.  


در پایان برای ترانه سرا آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.  

با تشکر 

مریم راد"واژه "

#نقد_ترانه 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی