نقد _دریا
- چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۰۶ ب.ظ
#نقد
نقد شماره ۵
کوچ کردی جای پایت را تماشا میکنم
دل شده لبریز غم هرچند حاشا میکنم
عکس های یادگاری گرچه بر دیوار دل
حک شده اما تو را امشب تمنا می کنم
#دریا
#نقد
بنام خداوند مهرو مهربانی
از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.
اثر ارائه شده به لحاظ نقد لغوی، انتخاب و شیوه جایگزینی کلمات مطابق با معیارهای زبان فارسی و مطابق با قواعد دستور زبان و انتظاری که از شعر داریم می باشد.
علاوه بر آن بحث انتخاب و شیوه جایگزینی کلمات در این اثر علاوه بر زیبایی یکدستی لازم را هم درصورت و هم در محتوا به خود به همراه دارد.
به لحاظ نقد فنی اثر ارائه شده اگرچه دوبیتی ست که بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن نوشته شده اما به لحاظ محتوایی به تکامل نرسیده. به اعتقاد من دو بیت مطلب توانست بریده ای از،یک غزل در همین وزن باشد.
در حالت کلی دو بیتی جز قالب های ریشه دار زبان فارسی ست که مرکب از چهار مصرع است و همه برای یک قافیه اند به جز مصرع سوم که قافیه می تواند در آن اختیاری باشد. نام گفته نمانده که از اوزان پر کاربرد دو بیتی مفاعلین مفاعلین فعولن است.
به لحاظ زیبایی شناسی، تصاویر ارائه شده در این اثر زیبا و شاعرانه است
( کوچ کردی جای پایت را تماشا میکنم)
این تصاویر بر مبنای تشبیه و استعاره است و در واقع همین تصاویر ماهیت شعری را در اثر تایید می کند.
در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم
با تشکر.
مریم راد" واژه "
#نقد
@ashenayeeshgh
- ۹۶/۱۰/۱۳