نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

محمد مهدی سلیمان

#نقد_غزل_اجتماعی 


دل به کنجی رفت و تنها شدتحمل تا به کی؟

یخ زده محتاج یک ، ها ،شد تحمل تا به کی ؟


سرو زیبای صداقت ،همدلی و اعتماد

زیر برف  کاستی تا شد تحمل تا به کی؟


لحظه هایم پرشد از اما ،اگر ،ایکاش ها

دلخوشی مانند رویا شد تحمل تا به کی ؟


دلخور از دیروزم و ناراضی از این روزها

ناامیدی سهم فردا شد تحمل تا به کی ؟


دیگران را پله کردن تا به اوج انحطاط

پیش چشم ما چه زیبا شد تحمل تا به کی ؟


آمدی پیش من و حرف از دورنگی ها زدی

حرف  تو درد دل ماشد تحمل تا به کی؟


#محمد_مهدی_سلیمان


#نقد

maryam rad:

بنام خداوند مهر و مهربانی 


از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین آن را بدون در نظر گرفتن نام صاحبش نقد و بررسی می کنم.  


قبل از شروع نقد لازم می دانم توضیحاتی مختصر در ارتباط با شعر اجتماعی عرض کنم.  


شعر اجتماعی شعری است که بتوان رویکردی اجتماعی را در آن پیدا کرد. این قبیل اشعار عمدتا حاوی مضامین فقر، اوضاع اجتماعی،. بی عدالتی،  مسئله تکدی گری و...  از طرف دیگر در مقابل این موارد دعوت به تعاون، دعوت به بیداری و..... است. در شعر اجتماعی  شاعر پیام های اجتماعی آشکار به عنوان یک کالای فکری و هماهنگ با تراز جامعه به خوانندگان خود عرضه می دارد.  البته به اعتقاد من در بین مضامین اجتماعی بی عدالتی یا پرداختن به عدالت بسامد بالاتری  دارد.  بنابراین می توان گفت که مسائل مشترک اجتماعی زمینه ی مشترک فکری را ایجاد کرده است و این زمینه های مشترک در ادبیات سبب بوجود آمدن یا خلق آثاری در این شیوه است که جنبه توصیفی دارند و بخشی از خوانندگان و اهل تفکر را به خود اختصاص می دهند.  


اثر حاضر به لحاظ نقد لغوی و آنچه از چیدمان کلمات برمیاید نشان دهنده دقت و توجه شاعر می باشد که علاوه بر. زیبایی به تکامل زیبایی اثر نیز کمک کرده است.  


( سرو زیبای صداقت همدلی و اعتماد 

زیر برف کاستی تا شد تحمل تا به کی)  

یا 

( دیگران را پله کردن تا به اوج انحطاط 

پیش چشم ما چه زیبا شد تحمل تا به کی)  با 


اثر به لحاظ composition 

( دل به کنجی رفت و تنها شد تحمل تا به کی 

یخ زده محتاج یک ها شد تحمل تا به کی) 

با توجه به اینکه شروع یک اثر می تواند توانایی شاعر را در خلق شعر نمایان سازد و از طرف دیگر انتخاب کلمات درست و مناسب تاثیر پذیری بیشتری در مخاطب ایجاد می کند، بنابراین بیت ارائه شده نمیتواند شروع خوبی برای یک اثر خصوصا اثر اجتماعی باشد. 

از سوی دیگر آنچه در مصرع دوم همین بیت دیده می شود. عدم رعایت قوانین موجود در صرف و نحو در زبان فارسی است به زبان ساده تر منظور از عدم رعایت قوانین، ضعف تالیف است. در این قوانین ( عدد یک و هزار) جز استثنا ها محسوب می شوند که برای جمع بستن به جای ( ها) ی جمع از ( ان)  استفاده می کنند.  [ یکان، هزاران ] 


در پایان بندی اثر با توجه به بیت ( آمدی  پیش من و حرف از دو رنگی ها زدی 

حرف تو درد دل ما شد تحمل تا به کی)  

به اعتقاد من جهت گیری فکری شاعری باشد توجه به ابیات قبل تغییر کرده، در ابیات قبل مخاطب مستتر است و در بیت آخر مخاطب  دوم شخص می شود.  

به اعتقاد بنده اگر این مستتر بودن مخاطب در بیت آخر هم رعایت می شد شعر زیبا تر ی خلق می شد.  


به لحاظ نقد فنی، این اثر یک غزل با مضمون اجتماعی ست 

بر وزن ( فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن 


بحر رمل مثمن محذوف  است.  محذوف است  چون هجای  بلند آخر فاعلاتن به فاعلن تبدیل شده..  

نمونه ی این وزن را در حافظ داریم 

باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش 

بر جفای خار هجران صبر بلبل بایدش)  

یا در شعر استاد سخن سعدی 

( با جوانی سرخوش است این پیر بی تدبیر را 

جهل باشد با جوانان پنجه کردن پیر را)  


به لحاظ زیبایی شناسی استفاده از تشبیه و کنایه علاوه بر بحث زیبایی شناسی به محتوا و مضمون اثر نیز کمک کرده است. باید پذیرفت که آفرینش زیبایی در زبان شعر اتفاق می افتد و زیبایی شعر در چنین اشعاری وقتی اتفاق می افتد که عناصر شعر با بقیه ارکان آن همخوان و هماهنگ  باشند.  

( دلخور از دیروزم و ناراضی از این روزها 

ناامیدی سهم فردا شد تحمل تا به کی)  


در این اثر چیدمان کلمات در قالب عروض به بیان عاطفی اثر کمک کرده است که متناسب با وزن، هماهنگی که در کلمات ایجاد شده توان تاثیر و القای آن را در ذهن مخاطب بالا برده است.


 موسیقی ایجاد شده در این اثر در گرو عروض می باشد، پس موسیقی بیرونی ست.  ناگفته نماند که در این بین " ردیف" هم در زیبایی اثر و روان بودن موسیقی و همچنین زیبایی محتوایی با توجه به مضمون نقش دارد.  


#ادامه_دارد

@ashenayeeshgh


ادامه نقد 



به لحاظ بررسی محتوا و درونمایه باید عرض کنم که جامعه از مجموعه ای از اشکال و روابط و آداب و رسوم، مذهب و غیره تشکیل شده است و همه اینها یعنی مجموعه ای از اعمال و عقاید لایتغیر و بی چون و چرا در کنارهم می تواند دیدگاه شخصی هر فرد و جهانبینی شخصی او را بسازد.  در این اثر جهانبینی خاصی که نشان دهنده جهت فکری مشخصی باشد را نشان نمی دهد اما دیدگاهی اعتراض آمیزی، در خود، نسبت به اوضاع جامعه جای داده است.  

عناصری از قبیل ( محتاج یک ها،  صداقت، همدلی، اعتماد، برف کاستی،  اگر و ایکاش ها،  دلخوشی، دلخوری، ناراضی. دیگران را پله کردن،  توجه انحطاط و...)  نشان دهنده دیدگاهی نه چندان کامل و نگرشی نسبت به اجتماع است 


در پایان برای شاعر محترم آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  

با تشکر 

مریم راد "واژه " 

#نقد_غزل_اجتماعی 

@ashenayeeshgh

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی