نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر نوین

نثر و تقاوت آن با شعر سپید , مقاله

نثر صرفا به دنبال کشف پیچیدگی های روایی نیست بلکه تشخیص سطوح مختلف ، فرافکنی حلقه های محور افقی زنجیره ی روایی نسبت به محور عمودی تلویحی نیز هست . این حلقه ها حول محور زبان در کل اثر با تکیه بر
تفکر نویسنده و بیان سوژه مورد نظر اتفاق می افتد . بنابراین در نثر به دنبال جهانی هستیم تحت سلطه معنا .

آخرین مطالب

نقد ادبی

حرف آب و آینه ها (واژه):

maryam rad:

#نقد 

آ نقد ر بغض های کهنه ام را

در گلویم خفه کرده ام 

حتی اگر 

تصمیم به خودکشی هم  بگیرم

احتیاجی به طناب دار نیست

 من سالهاست که نیستم

از همان زمان 

 که چشمهای مادرم 

به چشمهایم افتاد

سرم اتوبان شلوغی ست

از حسرتهایی که

سوار بر ماشین های آ خرین مدل

با سرعت بالا

در آ ن ،ویراژ میدهند

هر روز لعنتی که 

این جهنم را می بینم

باید از آنجا رد بشوم

باور کنید

دست خودم نیست

کوله پشتی سنگینم

سرش را بر شانه هایم گذاشته

و تمام مسیر را

های های ،اشک می ریزد

در را نبدید

باید همیشه با ز باشد !!

هیس 

دارم صدای پای دوست عزیزم را می شنوم

آ فای دکتر

باور کنید من دیوانه نیستم!!

دستهایم را باز کنید 

میخواهم 

مرگ را در آ غوش بگیرم


سمیه خورسند ی

#نقد

maryam rad:

از آنجایی که معتقدم اثر ارائه شده گویای تمام ویژگی های خواسته و ناخواسته خود خواهد بود، بنابراین اثر را بدون در نظر گرفتن نام صاحب اثر نقد و بررسی می کنم.  


قبل از اینکه بخواهم به نقد لغوی و ارزیابی زبان،  اصول و قواعد آن بپردازم بد نیست اشاره کنم این اثر تا حدودی زاییده ی احساس است اما به اعتقاد بنده صاحب اثر می توانست با استفاده  از انتخاب کلمات قلیان احساس را با شدت بیشتری به مخاطب منتقل کند تا مخاطب تاثیر پذیری بیشتری را در درون خود احساس کند.  

( آنقدر بغض های کهنه ام 

در گلویم خفه کرده ام 

حتی‌ اگر 

تصمیم به خودکشی هم بگیرم

احتیاجی به طناب دار نیست)  

به اعتقاد بنده این اثر شروع احساسی بسیار خوبی داشته اما این روند در طول اثر حفظ نشده.  


اگر بخواهم نقش کلمات را مورد بررسی قرار دهم می بینیم که کلمات در جملات در نقش تعیین‌شده دستوری خود مطابق با قواعد علم صرف و نحو قرار گرفته اند و همین قرار گیری کلمات در جای،تعیین شده دستوریک سبب بوجود آمدن منطقی ست منطق با منطق نثر. یعنی رفتار زبان در این اثر رفتار گریز از مرکز است که صرفا به قشر خارجی زبان مربوط می شود و الگوی صرف و نحو را کاملا پذیرفته است.  زبان در این اثر هیچ نقشی به غیراز انتقال مفاهیم ندارد. بنابراین رفتار زبان با توجه به الگوی صرف و نحو سبب ایجاد ساختاری منطبق بر ساختار نثر است یعنی ما بایک اثر در ساختار نثر روبرو هستیم.  


از طرف دیگر در بررسی دقیق تر زبان کاملا نمایان است که شکل ظاهری زبان که نثر حائز اهمیت است کاملا رعایت شده، یعنی نویسنده با استفاده از زبان هنجار به بیان اهداف خود پرداخته است بنابراین حلقه‌هایی محور افقی زنجیره روایی اثرنسبت به محور عمودی تلویحی نیز قوت بیشتری به خود گرفته که سبب انسجام ساختار نثر شده است.  

 پس می توان گفت که تقطیع در این اثر به اشتباه صورت گرفته و ضعف محسوب می‌شود.  


اشاره به یک نکته را ضروری می دانم. اگر چه در این اثر قواعد صرف و نحو رعایت شده اما گاهی اوقات گریز از قواعد هم اتفاق افتاده که سبب می شود زیبایی،  شیوایی اثر را تحت تاثیر قراردهد.  

مثال میزنم ( آنقدر بغض های کهنه ام 

در گلویم خفه کرده ام)  

که بهتر بود به صورت 


آنقدر بغض های کهنه در گلویم خفه کرده ام 


باشد)  

و از این قبیل عدم رعایت قواعد دستور 


زبان در این اثر کاملا یکپارچه بوده و از دوگانگی دور است که نقطه قوت این اثر محسوب می شود.  

این اثر دارای  طرح یا پیرنگ می باشد که به صورت مونولوگ به مخاطب منتقل شده است.  


به لحاظ زیبایی شناسی باید عرض کنم اگر چه کلمات می توانست بهتر انتخاب شود اما در حالت کلی انتخاب کلمات درست صورت گرفته.  


به لحاظ درونمایه این اثر یک اومانیسم است که با شکوه و شکایت و به نوعی نارضایتی مخلوط شده و نهایتا یک اثر رمانتیسم را ساخته است که در مقابل خرد گرایی قرار گرفته.  

در پایان برای نویسنده آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.  


با تشکر 

مریم راد ( واژه)

  • مریم راد(واژه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی